راهکار سازمان محیط زیست ایران برای حل معضل آلودگی هوا: «مردم فقط در رختخواب لخت شوند»

Submitted on س., 01/05/2021 - 13:25

کلانتری در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران گفت: «پالایشگاه‌های مدرن ۵ درصد مازوت تولید می‌کنند، ولی پالایشگاه‌های ما ۴ برابر بیشتر مازوت تولید می‌کنند. درنتیجه هوا بد می‌شود و دولت باید جواب دهد. همه این‌ها وصل به انرژی است و انرژی هم آلاینده است. مردم هم واقعا باید همکاری کنند. دمای۲۴ درجه برای زندگی کردن مردم در خانه کافی است، ولی مردم در خانه می‌خواهند لخت شوند و دما را افزایش می‌دهند که این در مصرف انرژی موثر است.»

او در پاسخ به این که «یعنی مردم اختیار لخت شدن در خانه خودشان را هم نداشته باشند؟ »، ادامه داد: «در رختخواب لخت شوند، در اتاق نشیمن لباس بپوشند.»

همزمان محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس درباره دلایل آلودگی هوای تهران و کلان‌شهر‌ها اظهار داشت: متأسفانه در دولت آقای روحانی چه زمانی که خانم ابتکار در سازمان محیط زیست بود و چه زمانی که آقای کلانتری این مسئولیت را برعهده دارد، سازمان محیط زیست بیشتر به مسائل سیاسی می‌پردازد و عملاً به وظایف خود جامه عمل نمی‌پوشاند.

همچنین «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر اعمال تعطیلی بر آلودگی هوا در تهران، بیان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون هوای پاک در شرایط اضطرار یکسری محدودیت‌ها برقرار می‌شود که دو هدف دارد، یکی با این هدف که مردم کمتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرند و مواجهه مردم با آلودگی کمتر شود و دوم هم به این موضوع برمی‌گردد که وقتی تعطیلی اتفاق می‌افتد، درست است که هوا بهتر نخواهد شد، اما به دلیل کاهش فعالیت در سطح شهر شدت افزایش آلودگی کاهش پیدا می‌کند. در شیوه نامه‌ایی که برای تعطیلی وجود دارد، باید شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ باشد.

معاون پایش محیط زیست تهران گفت: شنبه کارگروهی تشکیل و پیشنهاد شد تا دو روز تعطیلی برای کاهش مواجه کمتر با آلودگی پیش بیاید، البته عدد شاخص آلودگی به ۲۰۰ نرسیده بود.  یک سری صنایع در مقیاس بزرگ داریم که توانایی مصرف مازوت دارند و مستمر آنها را پایش می‌کنیم و طبق بررسی‌هایی که تا الان داشتیم، برای شهر تهران و اطراف تهران که در کیفیت هوای پایتخت اثر داشته باشد تا الان مازوتی مصرف نشده، مگر مقدار کمی در فیروزکوه که ارتباطی با تهران ندارد.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال جاری در این رابطه کارگروه‌هایی داشتیم و پیگیری‌های بسیاری کردیم تا این واحدها از گاز استفاده کنند، الان واحدهای صنعتی بزرگ فعالیت‌شان را متوقف کردند، نیروگاه‌های داخل شهر گاز می‌سوزانند و نیروگاه‌های خارج از شهر هم گازوئیل می‌سوزانند.

رستگاری با اشاره به اینکه پس چرا هنوز هوا آلوده است؟ بیان کرد: همچنان کانال‌های زیاد آلودگی در شهر تهران داریم، مثلا همین کامیون‌هایی که در اتوبان‌ها تردد می‌کنند، هر کدام به اندازه یک کارخانه تولید آلودگی می‌کنند و بنابراین چون تعداد منابع آلاینده در شهر تهران زیاد است، باعث انباشت این آلاینده‌ها می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در مورد وارونگی دما و تاثیر آن بر آلودگی هوای تهران، افزود: وارونگی دما یک پدیده‌ی طبیعی و جغرافیایی است که تهران در سال حداقل ۱۵۰ روز با این وارونگی مواجه است و تنها کاری که می‌توان در این ایام انجام داد، این است که در زمان وارونگی دما بتوانیم منابع آلاینده را کنترل کنیم تا شدت آلودگی بالاتر نرود و اینها تصمیماتی است که در چند روز گذشته اتخاذ شده است.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز