قیمت خانه در منطقه تورنتو بزرگ امسال دوباره کاهش خواهد یافت، اما عوامل متعددی باعث افزایش مجدد آن می‌شوند

Submitted on Mon, 02/20/2023 - 19:04

هیئت منطقه ای املاک و مستغلات تورنتو (TRREB) اخیرا گزارشی منتشر کرده است که می گوید انتظار می رود قیمت مسکن در منطقه تورنتو بزرگ در نیمه اول سال جاری کاهش بیشتری پیدا کند و فروش نیز دوباره کاهش یابد، زیرا افزایش شدید نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ تاثیر منفی بر بازار املاک خواهد داشت و این تاثیر بر نیمه اول سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. اما اوضاع در نیمه دوم سال متفاوت خواهد بود.

بر اساس گزارش تورنتو استار، هیئت املاک و مستغلات انتظار دارد قیمت مسکن و فروش در نیمه دوم سال افزایش یابد. هیئت املاک و مستغلات معتقد است که تقاضای خریداران تا آن زمان به دلیل عواملی مانند رکوردشکنی مهاجرت، نرخ بالای اشتغال و کاهش نرخ بهره ثابت شروع به افزایش خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت فروش خانه‌ها و آپارتمان‌ها در منطقه تورنتو بزرگ در سال جاری حدود ۱/۱۴ میلیون دلار می شود که نسبت به سال گذشته که ۱/۱۹ میلیون دلار بود، افت ۴ درصدی بیشتری دارد.

از نظر حجم فروش، دفتر املاک و مستغلات انتظار دارد حجم کل معاملات در سال ۲۰۲۳ حدود ۷ واحد باشد که ۵۰۰۰ واحد کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

جیسون مرسر، تحلیلگر ارشد بازار هیئت مدیره، در کنفرانس پیش بینی سالانه هیئت مدیره گفت: "شما می توانید به داده های اوایل دهه ۲۰۰۰ نگاه کنید، و تقریباً اوضاع شبیه به اکنون است."

علاوه بر این، در سال جاری تغییراتی در دسترسی به مسکن وجود خواهد داشت.

یک نظرسنجی توسط Ipsos برای هیئت املاک و مستغلات نشان می دهد که تعداد افرادی که گفته اند "احتمال زیادی" برای خرید خانه در سال جاری دارند، اندکی افزایش یافته است. در پاییز ۲۰۲۲، ۲۸ درصد از مردم این دیدگاه را داشتند، تنها 26 درصد در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ و ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۰ احتمال خرید خانه را اعلام کرده بودند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۳۵ درصد از مالکانی که خانه خود را به عنوان سرمایه گذاری خریداری کرده اند، گفته اند که قصد دارند آن را در سال جاری بفروشند. این سهم تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۵ درصد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۲۸ درصد بود، افزایش یافته است.

شان سیمپسون، معاون ارشد ایپسوس گفت، برخی از سرمایه گذاران فکر می کنند قیمت مسکن ممکن است در شرف افزایش باشد و می خواهند از املاک، پول نقد کنند.

واقعیت دیگر این است که مردم در تعجب هستند که آیا به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر، افزایش نرخ‌های بیشتری اتفاق خواهد افتاد یا خیر. اگر شرایط وام مسکن مالک خانه نیاز به تمدید در سال آینده داشته باشد، در آن زمان نرخ بهره ۶ درصد خواهد بود و این در حالی است که خریدار با نرخ بهره ی ۲٪ مورتگیج می پرداخته است و این باعث می شود که مالکان خانه تحت فشار به فروش ملک فکر کنند.

مرسر همچنین خاطرنشان کرد که اجاره بها در منطقه تورنتو بزرگ همچنان به سمت رشد دو رقمی ادامه می‌یابد و جای خالی برای اجاره با کمبود مواجه می شود.

مرسر گفت: «ما هنوز در سال ۲۰۲۳، که مطابق با سال ۲۰۲۲ است، لیست های اجاره کمتری نسبت به تقاضا می بینیم. اگر به این نگاه کنید که بیشتر بازار اجاره در ۱۰ سال گذشته از کجا آمده است، می بینید مالکان بیشتر سرمایه گذاران هستند.

آمار کانادا اخیرا گزارش داده است که ۳۶ درصد از صاحبان آپارتمان تورنتو سرمایه گذار هستند.

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز