قدرتمندترین سرکرده باند قاچاقچیان کلمبیا در یک عملیات «تاریخی» دستگیر شد

Submitted on ی., 10/24/2021 - 13:31

مقامات کلمبیا اعلام کردند:‌ در جریان بزرگترین عملیات سازمان‌یافته در این کشور، دایرو آنتونیو اوسوگا، ۵۰ ساله، معروف به اوتونیل، سرکرده قاچاقچیان کلان مواد مخدر به دام افتاد. 

اوتونیل رهبر بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کلمبیا موسوم به «کلان دِل گُلفو»، خاندان خلیج، بود. نام اوتونیل بعنوان تحت تعقیب‌ترین تبهکار کلمبیا در صدر فهرست افراد تحت تعقیب این کشور قرار داشت.  ایالات متحده آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی مخفیگاه و دستگیری اوتونیل شود، جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود.

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، دولت کلمبیا نیز برای اطلاعات محل اختفای این تبهکار قاچاق مواد  مخدر ۸۰۰ هزار دلار جایزه تعیین گذاشته بود. 

اوتونیل، بنا بر اعلام مقامات کلمبیا، در عملیات تاریخی مشترک ارتش، نیروی هوایی و پلیس این کشور با مشارکت  ۵۰۰ مامور یگان ویژه و ۲۲ بالگرد دستگیر شد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا، دستگیری اوتونیل را  ضربه‌ای سخت به قاچاق مواد مخدر در کلمبیا، در قرن حاضر و از زمان مرگ پابلو اسکوبار برشمرد. پابلو اسکوبار یکی از بزرگترین، بدنام‌ترین و ثروتمندترین قاچاقچیان تاریخ بشر شناخته می‌شد که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به کابوس کلمبیا تبدیل شده بود.

 اوتونیل، در مخفیگاه خود در روستایی در استان آنتیوکیا در شمال غربی کلمبیا، نزدیک مرز پاناما به دام افتاد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان این عملیات، نیروهای یگان ویژه با مشارکت ۲۲ هلیکوپتر وارد منطقه جنگلی نکوکلی شدند. در این عملیات که به گفته رئیس‌جمهوری کلمبیا، «بزرگترین نفوذ به جنگل در تاریخ نظامی کلمبیا» محسوب می‌شود، یک افسر پلیس جان خود را از دست داد. 

پلیس کلمبیا، این جنگل را موطن اصلی اوتونیل عنوان کرده است، محل مخفیگاه این قاچاقچی، جایی که از تلفن نیز استفاده نمی‌کرده و برای ارتباط با خارج از این منطقه از افراد پیام‌رسان استفاده می‌کرده است. 

بنا بر اعلام رئیس پلیس کلمبیا، این عملیات، یکی از مهمترین عملیات ماهواره‌ای با همکاری آژانس‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بوده است.

اوتونیل در سال ۲۰۰۹ میلادی در دستگاه قضایی آمریکا متهم شناخته شد و احتمال می‌رود پس از دستگیری به دادگاهی در نیویورک مسترد شود. 

اوتونیل، با چندین اتهام از جمله ارسال محموله‌های کوکائین به ایالات متحده آمریکا، کشتن افسران پلیس و به کار گرفتن کودکان، روبرو بود. باند «خاندان خلیج» در ۳۰۰ شهر و روستای کلمبیا حضور دارد و یکی از عوامل اصلی در بروز بدترین انواع خشونت‌ها در سراسر کلمبیا به حساب می‌آید.

در تصاویر منتشر شده از عملیات دستگیری اوتونیل توسط دولت کلمبیا، وی با دستبند و در محاصره نیروهای نظامی و تحت تدابیر شدید امنیتی راهی زندان شد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز