پنج نکته درباره جلسه استیضاح دونالد ترامپ 

Submitted on جمعه, 01/15/2021 - 12:51

روز چهارشنبه برای دومین بار دونالد ترامپ به دلیل دامن زدن به شورش توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده محکوم شد و دوباره رای به استیضاح او صادر شد.

مهمترین تحولاتی که در جریان رای گیری و بعد از آن رخ داد به این صورت است:

یک هفته پس از آن که آشوبگران به کنگره حمله کنند، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به استیضاح ترامپ رای دادند.

این چهارمین بار در تاریخ آمریکا است که رئیس جمهور استیضاح شود که دونالد ترامپ دومین بار است طرح استیضاح برایش صادر می‌شود.

در جریان طرح استیضاح تعدادی از جمهوری خواهان با این طرح موافقت کردند. ۱۰ نفر از نمایندگان عضو حزب جمهوری خواه آمریکا از جمله دختر دیک چینی، لیز چینی، او می‌گوید که دونالد ترامپ “اوباش” را جمع کرده و به آنها اجازه این کار را داده است، همچنین معاون پیشین جورج دبلیو بوش و خانم چینی خواستار طرح استیضاح ترامپ به دلیل “تحریک به شورش” شدند.

سخنرانی ترامپ: پس از رای گیری در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ ویدیوی جدیدی از خود منتشر کرد و خواستار حفظ آرامش شد.

ترامپ در ویدیوی خود هیچ صحبتی از استیضاح که تنها چند ساعت قبل از سخنرانی طرح شده بود نکرد و از احتمال وقوع شورش‌های جدید خبر داد و گفت که اطلاعاتی درباره احتمال وقوع چنین حملاتی در واشنگتن توسط سرویس مخفی آمریکا دریافت کرده است.

«انتخابات در حضور اعضای هر دو حزب انجام شده است، کسانی که پیرو وجدان و قانون اساسی کشورشان هستند»

این صحبت‌های جو بایدن در بیانیه‌اش بود، و سپس به همه‌گیری کرونا در آمریکا پرداخت و گفت: ویروس کرونا همچنان مردم کشور را درگیر کرده من امیدوارم که رهبران سنا راهی برای مقابله با این ویروس پیدا کرده و علاوه بر آن طبق قانون اساسی و وظایف خود روی دیگر وظایف خود نیز تمرکز کنند.

استیضاح ترامپ باعث ترک او از کاخ سفید نخواهد شد، زیرا رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل، قصد ندارد تا قبل از ۱۹ ژانویه طرح استیضاح را در سنا به بحث بگذارد.

به این صورت تا زمانی که جو بایدن در ۲۰ ژانویه سوگند نخورده ترامپ در کاخ سفید می‌ماند و مانند روسای جمهور دیگر به کار خود ادامه می‌دهد و دادگاه او در سنا برگزار نخواهد شد.

به گفته رهبر اکثریت سنا، آغاز دادرسی تا قبل از شروع به کار رئیس جمهور جدید، جو بایدن آماده نخواهد شد. از همین رو، از دولت و کنگره درخواست برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری و انتقال آرام قدرت را برای هفته آینده کرد.

منبع: یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز