پایان نشست دوحه: دبیرکل سازمان ملل می‌گوید در این نشست، روی به‌رسمیت شناختن طالبان، گفتگو نشد

Submitted on س., 05/02/2023 - 15:24

سرانجام پس از سروصداهای زیاد، نشست دو روزه دوحه که به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و حضور نمایندگان ویژه ٢٥ کشور و سازمان جهانی در پشت درهای بسته برگزار شد، به پایان رسید.

عدم گفتگو در مورد به رسمیت‌شناسی طالبان در این نشست، یکی از نخستین مواردی بود که دبیرکل سازمان ملل در این مورد وضاحت داد و گفت که این نشست در مورد به رسمیت‌شناسی طالبان نبود.

دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری خود که امروز سه‌شنبه ١٢ ثور و اندکی پس از پایان نشست دوحه برگزار شد، گفت که گفتگوی «بی‌پرده و سازنده»ای با اشتراک‌کنندگان داشت و تاکید کرد که برای رسیدن به اهداف تعیین شده، نمی‌توانند که با طالبان، تعامل نکنند. هرچند به گفته او، نمایندگان کشورها افزون بر ابراز نگرانی از حضور سازمان‌های تروریستی در افغانستان، بر «عبرت‌گیری» از گذشته و «تعامل موثرتر» با طالبان پافشاری کردند.

در کنار گفتگو روی داشتن یک رویکرد مشترک بین‌المللی و ادامه تعامل جهان با افغانستان، آنتونیو گوترش همچنین گفت که «تصمیمات پسین» طالبان سبب تضعیف حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان شده و منع کار زنان افغانستان با سازمان ملل را «غیرقابل پذیرش» دانست.

دبیرکل سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر و حقوق زنان گفت:

دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا حاضر است با مقام‌های طالبان که هنوز حکومت آنان به رسمیت شناخته نشده، دیدار کند، گفت که اینک، زمان مناسبی برای چنین کاری نیست.

آنتونیو گوترش در مورد دیدار با طالبان گفت:

دبیرکل سازمان ملل، نشست دوحه را یکی از چند ابتکاری دانست که در مورد پیدا کردن راه‌حلی برای معضل افغانستان، در دست است و تاکید نمود که در نشست امروز، توافق شد تا این نشست ادامه داده شود.

نبود مشارکت در قدرت، یکی از دیگر از نکاتی بود که دبیرکل سازمان ملل از آن سخن زد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که بحران انسانی افغانستان، «بزرگترین بحران در جهان» است که هم‌اینک بیش از ٩‬٧ درصد جمعیت این کشور، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این‌رو، ادامه تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را «راه‌نجات» دانست. تلاش‌هایی که به گفته او، تزلزل‌ناپذیر خواهد بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز