پاکستان خواستار کمک افغانستان برای مهار طالبان پاکستانی شد

Submitted on ش., 02/04/2023 - 08:57

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل کریم کندی، دستیار ویژه شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان ضمن تایید خبر اخیر اعلام کرد که اسلام‌آباد هیات‌هایی را برای گفت‌وگو در زمینه تروریسم به کابل و تهران خواهد فرستاد.

فیصل کریم کندی در ادامه تصریح کرد که اسلام‌آباد با فرستادن این هیات‌ها می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستان و ایران اجازه نخواهند داد تروریست‌ها از خاک کشور شان برای انجام حملات تروریستی علیه پاکستان استفاده کنند.

خبر اخیر درحالی منتشر می‌شود که اسلام‌آباد حمله انتحاری روز دوشنبه ۳۰ فوریه، به مسجدی در داخل یک پایگاه نظامی به شدت محافظت‌شده در شهر پشاور را به «تحریک طالبان پاکستان» (TTP) نسبت داد.

هرچند مقامات طالبان افغانستان در مورد مسئول بودن تحریک طالبان پاکستان در حمله پشاور ابراز نظری نکرده‌اند، اما امیرخان متقی، «وزیر امور خارجه» این گروه روز چهارشنبه به پاکستان هشدار داد و گفت که ناامنی‌های اخیر را نباید به دیگران تحمیل کند.

سران تحریک طالبان پاکستان با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر مخفی گروه طالبان که از شهر جنوبی قندهار فرمان صادر می‌کند، آرمان‌های مشترک دارند. نزدیکی ایدئولوژیکی میان طالبان دو طرف مرز موجب شده است که پاکستان از افغانستان درخواست همکاری کند. 

پاکستان برای مهار طالبان در کشور خود در حالی از افغانستان کمک می‌خواهد که صدها هزار شهروندان افغانستانی پس از فروپاشی دور نخست سلطه طالبان تا روی کار آمدن دوباره این گروه افراطی (از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۲۱میلادی) جان خود را از دست دادند.

هرچند دولت پاکستان حامد کرزی و اشرف غنی، روسای جمهوری وقت افغانستان رابطه نزدیک داشت، اما در حین حال به صورت مخفیانه از گروه طالبان نیز در این کشور حمایت می‌کرد. سیاست پاکستان در قبال طالبان موجب شده بود تا این گروه بتواند به حمالات خود علیه نظامیان آمریکا و ناتو و همچنین علیه شهروندان غیرنظامی افغانستان ادامه دهد.

مرگبارترین حمله تروریستی سال ۲۰۲۱ علیه غیرنظامیان، روز شنبه هشتم مه در نزدیکی مدرسه دخترانه سید‌الشهدا در غرب کابل به وقوع پیوست. گروه طالبان در این حمله مرگبار دست‌کم ۸۵ نفر را کشتند و ۱۴۷ تن دیگر را نیز زخمی کردند.

شانزده ماه پس بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حملات تروریستی طالبان پاکستانی به صورت چشمگیری در پاکستان افزایش یافته است.  

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز