نیروهای مرزی ایران با جنگجویان طالبان در منطقۀ مرزی نیمروز درگیر شدند

Submitted on چ., 12/01/2021 - 12:35

این درگیری حوالی عصر امروز چهارشنبه ١ دسامبر در منطقه "کنگ" ولایت نیمروز افغانستان رخ داد. هرچند تاکنون مقام‌های دو کشور در این مورد سکوت کرده‌اند، اما ویدیوهایی که از این درگیری در فضای مجازی نشر شده نشان می‌دهد که دو طرف متوسل به استفاده از جنگ‌افزارهای سبک و سنگین شده‌اند. 

برخی از رسانه‌های افغانستان نیز از قول منابع محلی نوشته‌اند که جنگجویان طالبان در این درگیری چند ساعته موفق شدند تا برخی از پاسگاه‌های نیروهای امنیتی ایران را ازجمله پاسگاه‌های "دوست محمد" و "بالا سیاه چشمان" را سقوط دهند. 

در یکی از این ویدیوها دیده می‌شود که ظاهرا طالبان پس از تصرف یکی از پاسگاه‌های نیروهای مرزی ایران، آن را به آتش کشیده‌اند. 

مقام‌های طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند، اما خبرگزاری تسنیم نوشته که این درگیری به دلیل یک "سوءتفاهم" در منطقه "شغالک" ایران آغاز شد. 

برخلاف این خبر تسنیم، خبرگزاری فارس اما این درگیری را "پاسخ قاطع نیروهای مرزی ایران به اشرار مسلح" دانسته و نوشته که پس از این درگیری، "اشرار مسلح" عقب‌نشینی کرده‌اند. 

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس که هردو نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند، ادعای سقوط پاسگاه‌های نیروهای مرزی ایران به دست طالبان را رد کرده‌اند. 

تسنیم در مورد دلیل آغاز این درگیری نوشته که"طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است."

به بنیاد گزارش تسنیم، نخست، طالبان و با هدف دفاع در برابر تجاوز اقدام به شلیک کرده‌اند که درپی آن، نیروهای ایرانی نیز اقدام به دفاع از خود شده‌اند. 

این نخستین درگیری رو در روی طالبان با نیروهای ایرانی است. پیش از این، در دهه ٩‬٠ زمانی که طالبان برای نخستین‌بار، افغانستان را تصرف کرده‌ بودند نیز شماری از دیپلومات‌های ایرانی را در شهر مزار شریف در شمال افغانستان، کشته بودند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز