نتایجی یک تحقیق در مونترال نشان داد: فعالیت بدنی می‌تواند رشد سرطان را کند کند

Submitted on پ., 12/22/2022 - 18:14

نتایجی یک تحقیق در مونترال نشان داد: فعالیت بدنی می‌تواند رشد سرطان را کند کند

نتایج یک تحقیق در مونترال نشان می‌دهد که پروتئین‌های تولید شده توسط ماهیچه‌ها در طول فعالیت بدنی می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری کرده و در نتیجه پیشرفت بیماری را کند کند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، دکتر فرد سعد، سرپرست بخش اورولوژی مرکز بیمارستان دانشگاه مونترال با اعلام این خبر گفت:

همین موضوع می‌تواند در مورد انواع دیگر سرطان نیز صدق کند.

برای این تحقیق سعد و همکارانش در دانشگاه ادیت کوان استرالیا ۹ بیمار مبتلا به نوع بسیار پیشرفته و تهاجمی سرطان پروستات را انتخاب کردند. و از آن‌ها خواستند تا ۳۴ دقیقه روی دوچرخه ثابت ورزش تند داشته باشند.

قبل و بعد از این ورزش از بیماران مذکور نمونه‌های خون گرفته و بررسی شد. و نشان داد که خون این افراد پس از ورزش دارای سطوح بالایی از میوکین‌ها، پروتئین‌هایی است که توسط عضلات اسکلتی، تولید می‌شود شده است.

هنگامی که این میوکین‌ها در معرض سلول‌های سرطان پروستات قرار گرفتند، رشد سلول‌ها حدود ۱۷ درصد کاهش یافت.

اما سطح میوکین‌ها خونی و فعالیت ضد سرطانی این افراد پس از ۳۰ دقیقه به حالت عادی بازگشت.

ما چیزهایی را در خون این افراد شناسایی کرده‌ایم که در واقع ماده ضد سرطان هستند. بنابراین، فراتر از کیفیت زندگی و تمام چیزهایی هستند که فکر می‌کردیم و دریافتیم فعالیت بدنی می‌تواند برای بیماران تقریبا یک داروی ضد سرطان باشد.

یافته‌های این مطالعه با کارهای دیگری که سعد قبلاً در آن شرکت داشته است، مطابقت دارد. و نشان می‌دهد سرطان پروستات در بیمارانی که ورزش می‌کنند و آمادگی جسمانی دارند، با سرعت کمتری پیشرفت می‌کند.

به گفته او بعبارت دیگر داشتن آمادگی جسمانی احتمالاً شانس پیشگیری از سرطان پروستات تحت کنترل را به حداکثر می‌رساند.

سعد با تاکید بر اینکه بیمارانی که تناسب اندام دارند بهتر می توانند این بیماری را تحمل کنند یادآور شد:

تحمل شیمی درمانی آسان نیست و بیمارانی که واقعاً از تناسب اندام برخوردار نیستند متأسفانه اغلب به همین دلیل به بیشترین نتیجه درمان نمی‌رسند.

با این حال، پروفسور راب نیوتن، یکی از نویسندگان استرالیایی این مطالعه، گفت که احتمالا فرد بیمار برای حفظ یک «محیط شیمیایی» در بدنش باید حداقل روزانه ۲۰ دقیقه ورزش‌هایی شامل تمرینات مقاومتی و عضله ساز و تولیدکننده میوکین داشته باشد تا برای سرکوب سرطانش مفید باشد.

البته به گفته سعد با توجه به اینکه اغلب بیماران سرطان پروستات مردان مسن هستند که عادت به ورزش ندارند بنابراین ممکن است نتوانند ورزش مناسب داشته باشند و در مرحله بعد باید این تحقیقات در رابطه با این گروه‌های سنی و مقایسه آن‌ها با جوانان انجام شود.

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی Prostate Cancer and Prostatic Diseases منتشر شد.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز