نتانیاهو: به جای فشار بر اسرائیل، ایران و حماس را محکوم کنید!

Submitted on ی., 03/17/2024 - 13:15

روز یکشنبه ۲۷ اسفند، بنیامین نتانیاهو تأکید کرد که فشارهای بین‌المللی مانع حملۀ اسرائیل به رفح نخواهد شد.

رفح که جنوبی‌ترین نقطۀ نوار غزه است در حال حاضر نزدیک به ۱٫۵ میلیون فلسطینی را در خود جای داده است. نتانیاهو گفت: «ما در رفح دست به عمل خواهیم زد. چند هفته طول می‌کشد ولی مسلماً اقدام خواهیم کرد.»

این در حالی است که یک هیئت اسرائیلی برای مذاکره در مورد آتش‌بس راهی دوحه شده است. همچنین قرار است نتانیاهو با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان دیدار کند. این ملاقات برای یکشنبه‌شب برنامه‌ریزی شده است. دو روز قبل، وزیر امور خارجۀ آلمان گفته بود که حمله به رفح مطلقاً توجیه‌پذیر نیست. خانم آنالنا بربوک افزود: «بیش از یک میلیون نفر آنجا جمع شده‌اند و جای دیگری هم برای رفتن ندارند. باید همین حالا آتش‌بس برقرار شود.»

اما فشاری که نتانیاهو به آن اشاره کرد در درجه اول از سوی واشنگتن، مهم‌ترین متحد اسرائیل اعمال می‌شود. دولت آمریکا از چند هفته قبل در مورد خطرات حمله به رفح هشدار داده است. واشنگتن حتی صریحاً خواستار بررسی طرح عملیاتی این حمله شده است.

روز یکشنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در شبکۀ خبری فاکس نیوز گفت: «آمریکا نمی‌تواند از عملیات رفح حمایت کند؛ این عملیات فاقد طرحی قابل اجرا است که وضعیت  ۱٫۵ میلیون نفر پناهنده را در نظر بگیرد.»

اخیراً چاک شومر، رهبر سناتورهای دموکرات در کنگره آمریکا خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شد. جو بایدن نیز به نوبۀ خود از این سخنان دفاع کرد، اما نتانیاهو چنین تقاضایی را، آنهم از سوی مهم‌ترین شخصیت سیاسی یهودی آمریکایی، کاملاً بی‌جا دانست.

نتانیاهو که فشارهای واشنگتن را توهین شخصی و غیرقابل‌قبول می‌داند، بار دیگر گفت که «اگر جنگ را الآن متوقف کنیم، اسرائیل بازنده خواهد بود.»

او گفت: «از آغاز جنگ تاکنون، ما در دو جبهۀ نظامی و سیاسی می‌جنگیم و بر هیچکس پنهان نیست که فشارهای بین‌المللی علیه ما شدت گرفته است.»

نتانیاهو سپس بدون آنکه از آمریکا نام ببرد، «دوستان جامعۀ جهانی» را خطاب قرار داد و گفت: «آیا کم‌حافظه شده‌اید؟ آیا به همین زودی کشتار هفتم اکتبر، هولناک‌ترین جنایت علیه یهودیان، از هولوکاست به بعد را فراموش کردید؟ آیا به همین زودی حق اسرائیل در دفاع از خود، علیه هیولای حماس را از یاد بردید؟ آیا وجدان اخلاقی خود را به این سرعت از دست دادید؟»

نتانیاهو افزود: «به جای اعمال فشار بر اسرائیل که جنگی عادلانه را علیه بی‌رحم‌ترین دشمنانش پیش می‌برد، فشارهای خود را بر حماس و پدرخوانده‌اش ایران متمرکز کنید! آنها هستند که برای منطقه و تمامی جهان خطرناکند.»

تقریباً هم‌زمان دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که روز هفتم اکتبر در اسرائیل، به عنوان یک روز ملی ثبت می‌شود. از این پس در این روز، دو مراسم دولتی برگزار خواهد شد که یکی برای بزرگداشت یاد سربازانی است که در جنگ جان باختند و دیگری به «غیر نظامیانی که در اقدامات تروریستی به قتل رسیده اند» ادای احترام می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز