نخستین جلسه دادگاه نیلوفرحامدی پس از نزدیک به ۹ ماه بازداشت‌ موقت، امروز برگزار می‌شود

Submitted on س., 05/30/2023 - 07:17

دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که پس از پوشش خبر مربوط به برخورد نیروی انتظامی با مهسا امینی و بستری شدن مهسا در بیمارستان کسری، در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار می‌شود.

این در حالی ست که روز گذشته، دوشنبه هشتم خرداد نیز نخستین جلسه دادگاه الهه محمدی، دیگر خبرنگاری که پس از انتشار گزارشی درباره جان باختن مهسا امینی بازداشت شده بود، به صورت غیرعلنی و بدون حضور خانواده وی، در همین شعبه دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، اولین روزنامه‌نگاری بود که برای پوشش مراسم خاکسپاری مهسا امینی به سقز رفت و چند روز پس از انتشار این گزارش بازداشت شد.

مدیران مسئول‌ دو روزنامه‌ شرق و هم‌میهن پیشتر به‌صراحت اعلام کرده‌اند که نیلوفر حامدی و الهه محمدی با هماهنگی مسئولان و برای انجام وظیفه خبرنگاری به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی، روز گذشته پس از نخستین جلسه دادگاه، در گفتگویی با هم‌میهن با اشاره به اینکه "فرصتِ داده‌شده برای مطالعه پرونده، متناسب با حجم پرونده نبود" گفت: 

«از این جهت اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری چند روز پیش، درباره اینکه وقت موسعی برای مطالعه پرونده به وکلا داده شده و ایشان آماده دفاع شده‌اند، خیلی منطبق با واقعیت نیست. واقعیت این است که هرچند ما مراجعات مکرری به دفتر شعبه ۱۵ دادگاه داشتیم و چندبار توانستیم به پرونده دسترسی پیدا کنیم، اما در نهایت به دلیل محدودیت‌هایی که اعمال می‌شد، امکان مطالعه و نکته‌برداری کامل از اوراق پرونده را پیدا نکردیم. از طرف دیگر، نحوه اعلام وقت رسیدگی به پرونده خانم محمدی هم موجب شگفتی ما شده است؛ سخنگوی قوه قضائیه، بدون اینکه وقت رسیدگی به ما و یا موکل‌مان ابلاغ کتبی شده باشد و درحالی‌که حتی ما هم از تعیین وقت رسیدگی مطلع نبودیم، پشت تریبون عمومی، تاریخ اولین جلسه رسیدگی به پرونده موکل ما را اعلام کرد، درحالی‌که در هیچ جای قوانین کیفری، چنین چیزی وجود ندارد که وقت رسیدگی از سوی یک مسئول دستگاه قضا پشت تریبون اعلام شود. جالب است بدانید که هنوز هم وقت رسیدگی به من به عنوان وکیل خانم محمدی، به‌صورت کتبی ابلاغ قانونی نشده است.»

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی نیز پیشتر تصریح کرده بود که زمان برگزاری دادگاه، چهارشنبه سوم خرداد و یک روز پس از اعلام سخنگوی قوه قضاییه، به صورت تلفنی به وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی ابلاغ شده بود.

به گفته شهاب میرلوحی "جلسه رسیدگی با یک ساعت تأخیر برگزار شد و در تمام طول جلسه، به وکلا فرصت هیچ دفاع و یا بیان هیچ مطلبی داده نشد". 

از نظر وکیل الهه محمدی " دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده باید در دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۱) و با حضور هیئت‌منصفه و به‌صورت علنی رسیدگی شود... معلوم نیست چطور پرونده‌ای را که ازمصادیق بارز پرونده‌های مطبوعاتی و سیاسی است، خلاف اصل ۱۶۸ قانون اساسی، در دادگاه انقلاب و بدون امکان حضور آزادانه شهروندان و رسانه‌ها و بدون هیئت‌منصفه برگزار می‌کنند".

جلسه دادگاه الهه محمدی که دیروز برگزار شد حدود دو ساعت به طول انجامید و این روزنامه‌نگار بدون داشتن اجازه دیدار با خانواده‌اش به زندان اوین بازگردانده شد. زمان جلسه بعدی دادگاه هنوز اعلام نشده است.

صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل خانواده مهسا امینی، دادگاه این دو روزنامه نگار را "از عجیب‌ترین دادگاه‌های کشور بعد از دادگاه‌های خلخالی" خوانده است چرا که "آنها جز اینکه گزارش‌هایی را در مورد مرگ مهسا (ژینا) امینی طبق رسالت حرفه‌ای خود منتشر کردند، هیچ اقدامی نداشتند."

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر اتهامات این دو خبرنگار را "همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" اعلام کرده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز