ناصر کنعانی: هیئت عربستانی در تهران و مشهد بازگشایی سفارت و کنسولگری این کشور را بررسی می‌کند

Submitted on س., 04/11/2023 - 05:58

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۱ فروردین، گفت: «بر اساس توافقی که میان تهران و ریاض برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور صورت گرفت، هیأت فنی عربستان سعودی از روز شنبه وارد تهران شده‌ و در حال بررسی شرایط و سازوکارهای مناسب و زمینه‌سازی برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران و سرکنسولی این کشور در مشهد هستند».

وی افزود: «بر مبنای همان توافق، طی چند روز آینده هیئتی ایرانی نیز عازم عربستان سعودی می‌شوند تا زمینه بازگشایی سفارت، کنسولگری و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده را فراهم کنند».

سخنگوی وزارت خارجۀ ایران با اشاره به اینکه «اقدام‌های اجرایی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور»، یکی از محورهای مذاکرات میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در پکن بوده است، گفت: «طبق بیانیه مشترک وزرای خارجه دو کشور، روابط رسمی تهران و ریاض عملا برقرار شده است.»

ناصر کنعانی با امتناع از پاسخ به پرسش خبرنگاران دربارۀ زمان دقیق بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، گفت: « برای فعال‌سازی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور که چندین سال از ارائه خدمات خارج بودند، نیازمند برخی اقدام‌های اجرایی  هستیم که در حال انجام است، بنابراین توافق شد به سرعت هیأت‌های تهران و ریاض به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و سپس تبادل سفرای دو کشور اتجام خواهد شد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه، از سرگیری روابط دوجانبه با عربستان سعودی را «مثبت» خواند و با اشاره به تاثیر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن گفت که توافق تهران و ریاض، «تأثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای صلح، ثبات، امنیت و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه‌تنها بین دو کشور بلکه برای کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت».

وضعیت روابط دیپلماتیک با بحرین و امارات متحده عربی

سخنگوی وزارت امور خارجه از تشریح اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط با بحرین خودداری کرد و تنها گفت: «هیئتی از ایران برای بررسی روند بازگشایی سفارتخانه جمهوری اسلامی به بحرین سفر کرده است و شاهد همکاری توام با حسن‌نیت طرف بحرینی بودیم».

او روابط تهران و ابوظبی را نیز «روبه‌جلو» توصیف کرد اما به جزئیات گفتگوها با مقام‌های امارات متحده عربی اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: «بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت، ما شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و هیئت‌هایی در سطوح مختلف میان دو کشور تبادل شد.»

کنعانی افزود: «در ارتباط با سفرهای مقامات عالی دو کشور هم هماهنگی‌ها و گفتگوها در حال انجام است که در زمان مناسب خود اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت».

بحران یمن

در حالیکه جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی بی‌طرفی در جنگ یمن بوده و ارسال سلاح برای حوثی‌ها را نیز رد می‌کند، ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه بار دیگر ضمن تأکید بر این ادعا، گفت: «ایران از ابتدا، راهکار نظامی را برای حل بحران یمن مردود می‌دانست و تأکید داشت که تنها راهکار برای حل این بحران، راهکار سیاسی است؛ به گونه‌ای که همه طرف های یمنی در آن حضور پیدا کنند».

وی مدعی شد که ایران به عنوان «کشوری صاحب‌نقش» در مسائل منطقه‌ای شناخته می‌شود و افزود: «جمهوری اسلامی از تمدید آتش‌بس به‌گونه‌ای که به رفع کامل محاصره یمن و ارسال بدون محدودیت کمک‌های انسانی به مردم یمن منجر شود، حمایت می‌کند.»

کنعانی با ادعای اینکه جمهوری اسلامی در روند مذاکرات میان طرف‌های یمنی نقش «موثر و مثبتی» ایفا کرده است، به سفر اخیر فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد دربارۀ موضوع یمن اشاره کرد و مدعی شد: «ایران به پیشبرد طرح‌ها و ابتکارات صلحی که دولت عمان در ارتباط با یمن دنبال می‌کند، کمک کرده است و همچنان در همین مسیر قرار دارد».

روابط تهران و ریاض در سال ۱۳۹۴ پس از حمله گروهی تندرو به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شد. عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه طی سال‌های اخیر بارها از جمهوری اسلامی به دلیل ارسال سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حوثی‌های یمن انتقاد کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز