میانکاله باز هم بلاتکلیف ماند | چرا لغو مصوبه دولت روحانی در دولت رییسی بی نتیجه ماند؟

Submitted on ی., 08/27/2023 - 12:43

همشهری - محمد باریکانی: پیگیری‌های همشهری از سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص کرد که در جلسه امروز کمیسیون زیربنایی دولت که قرار بود در ساختمان کوثر ریاست‌ جمهوری برگزار شود، نوبت به بررسی پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست برای لغو مصوبه دولت دوازدهم درخصوص احداث پتروشیمی میانکاله نرسید و بررسی این پیشنهاد به وقتی دیگر موکول شد.  هنوز مشخص نیست کمسیون زیربنایی دولت چه زمان قرار است پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست را به بررسی وزرا و اعضای کمیسیون بگذارد.

رسانه ها دیروز و امروز به نقل از مسئولین سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده بودند که پیشنهاد معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص لغو مجوز احداث پتروشیمی میانکاله قرار است ظهر امروز در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود.

دفتر رییس‌ دولت در نامه‌ای به اعضای کمیسیون زیربنایی دولت شامل رییس سازمان حفاظت محیط زیست و چند تن از وزرای کابینه از آن‌ها خواسته بود در جلسه‌ای که ساعت ۱۳ تا ۱۵ امروز برگزار می‌شود، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست برای لغو مجوز احداث پتروشیمی میانکاله را به بررسی و تصویب بگذارند که براساس خبری که لحظاتی قبل به همشهری رسید این جلسه برای بررسی پیشنهاد مذکور برگزار نشد و نوبیت به بررسی لغو مجوز سال ۹۹ احداث پتروشیمی میانکاله نرسید.

احداث پتروشیمی در ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله یکی از موضوعات چالش برانگیز به جای مانده از دولت قبل بود که با واکنش‌های بسیار مواجه شد و دولت و شخص رییس‌جمهور و حتی رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست مکرر اعلام کردند که این پروژه نیازمند اخذ مجوز محیط زیستی است و پیمانکار و مسئولین این پروژه نمی‌توانند بدون داشتن تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ اقدام خلاف قانونی در میانکاله انجام دهند.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور نیز اعلام کرده بود که زمین‌های ارایه شده به سرمایه‌گذار پروژه باید به سازمان منابع طبیعی کشور و دولت جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شود. دادستانی حتی در خبری رسمی اعلام کرد که سرمایه‌گذار پروژه از ابر بدهکاران بانکی است و احداث پتروشیمی میانکاله بدون داشتن مجوز محیط زیستی خلاف قانون است.

برخی نمایندگان مازندران و حتی مسئولین استانی در مازندران اما اصرار به احداث پتروشیمی میانکاله در یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی ایران دارند که پیشتر در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره یونسکو ثبت شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش در ایران و جهان شناخته می‌شود.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز