مصوبه پارلمان هلند: اروپا سپاه پاسداران را در سیاهه تروریستی قرار دهد

Submitted on جمعه, 12/23/2022 - 07:15

پارلمان هلند، پس از صدور مصوبه‌ای که در آن خواهان تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی اتحادیه اروپا شد، از دولت پادشاهی هلند خواست که از این موضع پشتیبانی کند.

سرکوب معترضان و ارایه پهپاد به روسیه، از جمله مواری است که نمایندگان هلندی برای «تروریستی خوانده‌شدن سپاه» عنوان کردند.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک نیز، با انتشار خبر مصوبه پارلمان هلند در توییتر، افزود که روز چهارشنبه از دولت هلند خواسته‌است تا سپاه در سیاهه سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۱۳۹۷ سپاه را در این سیاهه قرار داده‌بود.

از سویی دیگر، در جلسه روز پنج‌شنبه نمایندگان مجلس اسپانیا، بیانیه‌ای خوانده‌شد که در آن از مقامات ایرانی خواسته شده تا بی‌درنگ به اعدام‌‌ها و رفتار خشونت‌آمیز با معترضان پایان دهد.

در این بیانیه همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌‌شد که به حق برخورداری متهمان از وکیل {اختیاری} که از حقوق بدیهی در هر سیستم قانونی در جهان است، احترام بگذارند.

پارلمان آلمان نیز نزدیک به ده روز پیش، نشستی را با موضوع پشتیبانی از اعتراضات مردمی در ایران، برگزار کرد. در آن نشست شماری از نمایندگان این پارلمان خواهان قرارگرفتن «سپاه پاسداران، نمایندگان مجلس و مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران» در فهرست تروریستی اروپا شده‌بودند.

ناظران می‌گویند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقشی چشم‌گیر را در سرکوب اعتراضات سه ماه اخیر در ایران، ایفا کرده‌است.

اتحادیه اروپا در ماه‌های پیشین تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی مصوب کرد. چند فرمانده استانی سپاه و نیروی انتظامی که در سرکوب معترضان نقش داشتند، تاکنون در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

از آغاز شکل‌گیری دور تازه اعتراضات که بیش از سه ماه به‌درازا کشیده‌است، تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر کشته و هزاران نفر نیز مجروح، یا بازداشت شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته دو معترض را به نام‌های محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، بی‌آن‌که یک دادرسی شفاف در موردشان انجام شود، به‌دار آویخت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز