مصر و اتیوپی آرایش جنگی گرفتند/ آیا سد النهضه بمباران می شود؟

Submitted on ش., 03/14/2020 - 12:43

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: تنش میان قاهره و آدیس آبابا بر سر سد النهضه در حال افزایش است و در جدیدترین موضع گیری، مقامات نظامی ارشد اتیوپیایی از آمادگی برای دفع هرگونه حمله به این سد خبر داده است.

سرلشگر «آدم محمد» رئیس ستاد مشترک ارتش اتیوپی اعلام کرد: برای دفع هرگونه حمله نظامی به سد النهضه آماده هستیم و همچنین در صورت هر حمله مقابله به مثل می‌کنیم.

وی درجریان بازدید به همراه افسران ارشد ارتش این کشور از سد النهضه در غرب این کشور این موضع گیری را بیان کرد.

از سوی دیگر سرتیپ «ایلما موردیسا» فرمانده نیروی هوایی اتیوپی هم گفت: نیروی هوایی آماده درهم شکستن هر حمله هوایی به سد النهضه است.

اتیوپی از مذاکراتی در آمریکا با حضور مصر و سودان سرباز زده است و بر حق آبی خود و استفاده از منابع آبی خود تاکید دارد. این در حالی است که مصر اعلام کرده است که اگر اتیوپی آبگیری سد را آغاز کند این سد را بمباران خواهد کرد. گرچه از نگاه تحلیلگران قدرت نظامی مصر برتری ملموسی بر اتیوپی دارد اما مصر نیز سد اسوان را دارد که به نوع می‌توان گفت که مصر هم در خانه شیشه‌ای به سر می‌برد. مصر نیز سد اسوان را دارد که به نوعی می‌توان گفت که مصر هم در خانه شیشه‌ای به سر می‌برد

کارشناسان حقوقی و نظامی مصری هشدار دادند اگر اتیوپی سد النهضه را آبگیری کند‎؛ مصر با خطر بزرگی روبرو خواهد شد.

بسیاری از فعالان مصری تاکید کردند که این امر بسیار جدی است و از ارتش مصر خواستند پیش از اینکه دیر شود نقش خود را در حمایت از امنیت ملی مصر ایفا کند به ویژه پس از اینکه اتیوپی چهره زشت خود را نمایان ساخت و هنوز فرصت برای حل این مساله وجود دارد.

بسیاری از فعالان مصری در فضای مجازی، عبدالمنعم ریاض را یادآور شدند که در نهم مارس ۱۹۶۹ کشته شد و اعلام کردند: وی در میان افسران و نظامیان ارتش مصر در خط مقدم دفاع از کانال سوئز قرار داشت. این نخستین تجربه در تاریخ نظامی معاصر بود که رئیس ستاد جنگ نیروهای مسلح در خط مقدم دفاع کشته شد. فرماندهان ارتش باید در این شرایط تیره و تار به عبدالمنعم ریاض اقتدا کنند.

سرتیپ «طلعت مسلم» کارشناس نظامی و راهبردی مشهور مصر به رأی الیوم گفت: «اساس کار برای حل بحران سد النهضه راههای مسالمت آمیز است. وی افزود توسل به سلاح باید آخرین گزینه باشد یعنی پس از اینکه همه راههای مسالمت آمیز به کار گرفته شد. استفاده از زور برای حل بحران‌ها یک شکل و قالب ندارد بلکه شکل‌های متعددی دارد. وی افزود توسل به نیروی نظامی یکی از گزینه‌های پیش روی مصر است برای اینکه از حقوق تاریخی خود از آب‌های نیل محافظت کند به ویژه که اتیوپی اعلام کرده است قصد دارد با فرا رسیدن ژوئن آینده سد را پر کند».

کودتای ژئوپلتیکی در کار است

«عبدالعظیم حماد» سردبیر اسبق روزنامه‌های الاهرام و الشروق گفت: «خطرناکترین موضوع در ارتباط با سد النهضه کمبود آب خواهد بود و این بدون شک خطرناک است و یک کودتای ژئوپولتیکی و راهبردی است که یک بیگانه بر تنها منبع زندگی مصری‌ها تحکم کند».

از سوی دیگر «هانی رسلان» کارشناس مرکز تحقیقات سیاسی و راهبردی الاهرام گفت: «گفتگوی چند روز قبل وزیر آبیاری و مواضع وزارت امورخارجه مصر نشان می‌دهد قاهره با آرامش, آگاهی و ثبات بحران را حل می‌کند و در مقابل اتیوپی و سودان سردرگمند».

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، هنگامی دولت اتیوپی از مذاکرات درباره سد النهضه سرباز می‌زند مفهومش این است که در هر گونه راهکار سیاسی جدی نیست و به دنبال آبگیری سد طبق برنامه مورد نظر خود است و توجهی به آسیبی که به مصر می‌رسد و از جمله آن کاهش سهم مصر از آب نیل و زیان به کشاورزان مصری است، ندارد.

اصرار اتیوپی بر آبگیری طبق برنامه مورد نظر خود با حمایت واشنگتن و تل آویو

رأی الیوم در مطلبی با اشار به تشدید تنش میان قاهره و آدیس آبابا درباره سد النهضه آورده است: «آدیس آبابا بر برنامه مورد نظر خود اصرار دارد و و علت آن هم از نگاه خودش این است که سرچشمه نیل آبی که سد النهضه بر روی آن احداث شده است در اتیوپی قرار دارد و موضوع به حاکمیت ملی این کشور مربوط می‌شود که احدی اجازه دخالت در آنرا ندارد؛ اما در این میان موضع گیری آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل توجه است که جانب اتیوپی را گرفته اند. به نظر می‌رسد که دولت آمریکا به قاهره پشت کرده است.

این رسانه در ادامه می‌نویسد: با توجه به موضع گیری اتیوپی و توطئه آمریکا، ۳ سناریو پیش روی قاهره است؛

۱- مصر از منافع و امنیت آبی خود حفاظت کند و این سد را هدف قرار دهد و ویران کند و همه تبعات آنرا قبول کند به ویژه که توان نظامی برای این کار را دارد و نیروی هوایی کارآمدی دارد.

۲- به جنگ نیابتی روی آورد و دشمنان اتیوپی در شاخ آفریقا را علیه آن مورد حمایت قرار دهد از جمله حمایت از جنبش آزادسازی منطقه اوگادین سومالی که اتیوپی به خاک خود ملحق کرده است و نیز جنبش‌های اسلامی داخل اتیوپی و همچنین حمایت از اریتره در اختلافات مرزی این کشور با اتیوپی و دامن زدن به این اختلافات به ویژه که دستگاه اطلاعاتی مصر در شاخ آفریقا توان کافی را دارد.

۳- مصر با وضع پیش آمده کنار بیاید و خسارات و تلفات ناشی از آن بپذیرد و از جنگ پرهیز کند که با توجه به انتقادها روز افزون در مصر و شیوه تعامل دولت مصر در برخورد با بحران سد النهضه این امر بعید است. از جمله عبدالحمید کمال نماینده پارلمان مصر از استان سوئز اعلام کرد: «وزیر خارجه مصر باید به صحن پارلمان بیاید تا درباره اظهارات احمد نجاش مدیر دفتر فنی سد النهضه اتیوپی توضیح دهد. احمد نجاش گفته است که مصر به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار صاحب سد النهضه است و پیشنهاد آن مضحک است. باید با این موضوع به شکل جدی به منظور حفظ حقوق ملت مصر و سهم تاریخی آن از آب رود نیل برخورد شود. مسئول اتیوپی بر مصر تهکم کرده و پیشنهاد مصر را مضحک خوانده است. این موضوع خطرناک و نادیده گرفتن حق مصر و خواسته مشروع آن است».

سرافعی در تل آویو است که قاهره باید آنرا بکوبد

رأی الیوم نوشت: با این تفاسیر آیا مصر به گزینه نظامی پس از مذاکرات ماراتن وار بی نتیجه با اتیوپی روی خواهد آورد؟ پاسخ به این سوال دشوار است اما تحلیلگران بر این باورند که باتوجه به اینکه سامانه‌های اسرائیلی حامی سد النهضه هستند و صهیونیست‌ها در پس پرده مواضع اتیوپی قرار دارند از این رو قاهره باید بداند که سر افعی در تل آویو است نه آدیس آبابا و بر این اساس با موضوع برخورد کند».

کارشناسان حقوقی و نظامی و تحلیلگران هشدار داده اند اگر اتیوپی به ساخت سد النهضه و پرکردن خزانه آن طی چند ماه آینده ادامه دهد، روزهای آینده روزهای خطرناکی خواهد بود. این امر موجودیت مصر را با خطری بزرگ روبرو خواهد ساخت.

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز