مرکز آمار کانادا اعلام کرد: کانادا در دسامبر ۱۶۰ میلیون دلار کسری تجاری داشته است

Submitted on پ., 02/09/2023 - 13:09

مرکز آمار کانادا اعلام کرد: کانادا در دسامبر ۱۶۰ میلیون دلار کسری تجاری داشته است

اداره آمار کانادا به‌تازگی اعلام کرد که در ماه دسامبر ۲۰۲۲ کشور ۱۶۰ میلیون دلار کسری تجاری داشته؛ زیرا هم صادرات و هم واردات در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، شلی کاوشیک، اقتصاددان BMO Capital Markets، دراین‌رابطه گفت که کانادا در ماه دسامبر برای دومین ماه متوالی دچار کسر بودجه شده؛ زیرا کاهش قیمت انرژی بر صادرات تأثیر داشته است.

با این حال، جریان‌های تجاری واقعاً دلگرم‌کننده‌تر هستند و نشان می‌دهند که روند تجارت کشور به طور معناداری در سه‌ماهه چهارم سال رشد کرده است.

برابر گزارش مرکز آمار کانادا صادرات کشور در ماه دسامبر ۱٫۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته و به ۶۳ میلیارد دلار رسیده است. صادرات انرژی نیز در دسامبر با ۷٫۶ درصد کاهش به ۱۴٫۳ میلیارد دلار رسیده است. هم‌زمان صادرات محصولات کشاورزی، ماهیگیری و مواد غذایی نیز با ۹٫۹ درصد کاهش به ۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال، در ماه دسامبر پارسال واردات کشور با ۱٫۳ درصد کاهش به ۶۳٫۱ میلیارد دلار رسید. زیرا واردات کالاهای مصرفی با ۶٫۴ درصد کاهش به ۱۲٫۱ میلیارد دلار و واردات وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها با ۶ درصد کاهش به ۹٫۹ میلیارد دلار رسید.

از نظر حجمی نیز، کل صادرات کانادا در دسامبر ۰٫۹ درصد افزایش داشته درحالی‌که حجم واردات ۱٫۹ درصد کاهش یافته است.

کسری تجاری کانادا با سایر کشورها (به‌غیراز ایالات متحده) در دسامبر ۷٫۱ میلیارد دلار بوده و در مقایسه با ۷٫۳ میلیارد دلار در نوامبر، کاهش داشته است. زیرا واردات از کشورهایی غیر از ایالات متحده ۳٫۸ درصد افزایش و صادرات به همان کشورها ۴٫۵ درصد کاهش داشته است.

در همین حال، مازاد تجارت کالای کانادا با ایالات متحده در دسامبر به ۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۷٫۱ میلیارد دلار در نوامبر کاهش داشته و صادرات به ایالات متحده ۰٫۱ درصد کاهش و واردات ۰٫۲ درصد افزایش یافته است.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که برای کل سال ۲۰۲۲، مازاد تجاری کالایی کشور ۲۰٫۱ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مازاد تجاری ۴٫۶ میلیارددلاری در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در گزارشی جداگانه، این آژانس اعلام کرد کسری تجارت بین‌المللی کانادا در خدمات ۱٫۲ میلیارد دلار در دسامبر بوده و در مقایسه با ۱٫۴ میلیارد دلار در نوامبر کاهش یافته است.

در دسامبر سال ۲۰۲۲، صادرات خدمات نیز با ۱٫۱ درصد افزایش به ۱۴٫۲ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که واردات خدمات با ۰٫۶ درصد کاهش به ۱۵٫۴ میلیارد دلار رسید.

بنا بر گزارش اداره آمار کانادا، مجموع تجارت بین‌المللی کالا و خدمات کشور نیز حاکی از کسری ۱٫۳ میلیارددلاری تجاری کشور با جهان در دسامبر است که در مقایسه با ۱٫۶ میلیارد دلار در نوامبر کاهش یافته است.

اقتصاد کانادا در ماه نوامبر اندکی رشد کرد

اکثر کانادایی‌ها نسبت به آینده اقتصاد کانادا بدبین هستند

مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تجاری کانادایی منتظر رکود اقتصادی هستند

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز