منطقه مترو ونکوور در زمینه املاک تجاری به فعالیت می‌پردازد

Submitted on ش., 10/09/2021 - 01:30

منطقه مترو ونکوور در زمینه املاک تجاری به فعالیت می‌پردازد

اگر از یک برنامه‌ریزی شهری موفق که در زمینه طراحی فضاها واملاک تجاری صورت گرفته است صحبت به میان بیاید، منطقه مترو ونکوور بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

به لطف جمعیت ولخرج دو میلیونی که کوه‌ها، اقیانوس‌ها و مرزهای ایالات متحده را احاطه کرده و با توجه سیاست‌گذاری‌های بلند پروازانه چند دهه اخیر که هزاران هکتار از زمین‌های بازار املاک را مسدود کرده و توسعه لازم را متوقف ساخته است، سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات، انتخابی عالی به نظر می‌رسد.

داده‌های موجود نیز نشانگر این موضوع هستند.

منطقه مترو ونکوور در زمینه املاک و مستغلات صنعتی بیشترین میزان فعالیت را در آمریکای شمالی دارد. این منطقه بالاترین نرخ اجاره‌‌بها و بیشترین هزینه مربوط به کارمزد اقشار مختلف جامعه را نیز در سراسر کشور داراست. تعداد زمین‌های صنعتی موجود در این منطقه تقریباً به صفر رسیده و نرخ قیمت زمین‌ها سر به فلک کشیده است.

در بخش مربوط به املاک چند خانواری، یعنی مناطقی که ساخت و ساز ملک‌های اجاره‌ای کم‌تر است، نرخ تقاضا و اجاره در بالاترین حد ممکنِ کانادا قرار دارد. در نیمه اول امسال، فروش ساختمان‌های آپارتمانی موجود به رکورد 1.6 میلیارد دلار رسیده است.

بدون توجه به وضعیت پاندمی، خوش‌بینی و اطمینان به پر رونق بودن دفاتر اداری واقع در مرکز شهر آنقدر قوی و مستحکم است که توسعه دهندگان، بدون اینکه قراردادی را با مستاجری امضا کرده باشند، در حال ساختن برج‌های غول‌پیکر هستند و دو سال پیش، بزرگترین دفتر اداری با قیمت بیش از 2000 دلار به ازای هر فوت مربع فروخته شده است.

بخش خرده‌فروشی که باید از وضعیت حاصل از پاندمی رنج ببرد، به کمک هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های صرف شده در منطقه مترو ونکوور وضعیت مطلوبی دارد و سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال رشد و ترقی می‎‌باشد. حتی در بدترین خیابان‌های منطقه، مثلا در مناطق شرقیِ بدنام مرکز شهر، سایت‌های خرده فروشی به ازای هر هکتار با رقمی معادل 10 میلیون دلار و انواع مختلف فضاهای خرده فروشی‌ تا 800 دلار به ازای هر فوت مربع به فروش می‌رسند.

از آنجایی که فرصت پیش آمده برای سود بردن از این بازار محدود، خارق‌العاده به نظر می‌رسد، توسعه دهندگان املاک و مستغلات مناطق مترو ونکوور باید کاملا زیرک و زرنگ باشند تا بتوانند از این شرایط استفاده کنند.

زمین‌های صنعتیِ تحت اختیارِ سازمان مترو ونکوور، عملاً ناپدید شده اند. در حال حاضر، توسعه دهندگان به دنبال پیدا کردن زمین‌های بایر و دست نخورده در مناطق شرقی مانند Chilliwack، Abbotsford و حتی Mission می‌باشند. با توجه به 150،000 هکتار زمین کشاورزی بلوکه شده که به مدت 40 سال اجاره داده شده‌اند، توسعه دهندگان صنعتی و مالکان متصرف برای خرید زمین‌های متروکه یا سایت‌های صنعتی قدیمی به ازای هر هکتار ده‌ها میلیون دلار می‌پردازند و برای ساخت و ساز به مکان‌ها و سایت‌های مشکوک روی می‌آورند.

امسال، شرکت سرمایه گذاری Veramax Holdings مبلغی معادل 44 میلیون دلار را برای خرید یک سایت صنعتی 2.5 هکتاری در شمال ونکوور و شرکت بیوتکنولوژی AbCellera  رقمی معادل 38 میلیون دلار را برای خرید 2 هکتار زمین صنعتی در شرق ونکوور پرداخت کرده است.

شرکت Beedie، بزرگترین توسعه دهنده صنعتی منطقه بریتیش کلمبیا، در 6 سال اخیر در تلاش بوده است تا 163 هکتار زمین مربوط به تورب مردابی شهر دلتا را به یک پارک صنعتی تبدیل کند؛ این طرح با اعتراض محیط بانان مواجه شده و در خصوص هزینه‌های هنگفت زیرساختی آن مخالفت‌های زیادی وجود دارد.

این مرکز صنعتی ساخته شده در منطقه ریچموند پس از تکمیل شدن شامل 14 ساختمان مختلف با رنج مساحتی 100000 تا 500000 فوت مربع خواهد بود.

بازپرداخت مربوطه می‌تواند آن را ارزشمند سازد. بنا به گفته آژانس Colliers، با احتساب سه ماهه دوم سال 2021، این چهارمین سه ماهه متوالی است که در سرتاسر مناطق تحت اختیار سازمان مترو ونکوور هیچ سایت و منطقه صنعتی خالی 100000 فوت مربعی وجود ندارد و مساحت بزرگترین منطقه خالی موجود تنها 47،495 فوت مربع می‌باشد.

در حال حاضر فضا‌های صنعتی به طور متوسط با نرخ 14.88 دلار به ازای هر فوت مربع اجاره داده می‌شوند و این رقم 13.7% بیشتر از سال قبل و بالاترین رقم موجود در کانادا است. فضای مربوط به اقشار مختلف صنعتیِ واقع در حومه شهرها به طور متوسط به ازای هر فوت مربع 488 دلار به فروش می‌رسد، اما این قیمت می‌تواند در ونکوور یا ساحل شمالی به بیش از دو برابر برسد.

در خصوص اینکه چه تعداد از کارمندان در ماه سپتامبر به دفاتر کاری خود باز خواهند گشت، بحث‌های زیادی وجود دارد و نرخ دفاتر کاری خالی از کارکنان روز به روز در حال افزایش است، اما به نظر می‌رسد که توسعه دهندگان بخش مرکزی شهر سرسختانه به آینده امیدوارند.

در مرکز شهر ونکوور، 3.3 میلیون فوت مربع فضای اداری در حال ساخت می‌باشد، از جمله این مکان‌ها می‌توان به سه برجی اشاره کرد که قرار است از امسال تا سال 2024 افتتاح شوند و تا الآن هیچ مستأجری نیز برای آن‌ها وجود ندارد. برج اداری 25 طبقه 215،000 فوت مربعی که قرار است در پاییز امسال افتتاح شود، تنها با یک مستأجر قرارداد امضا کرده است و مساحت مورد نیاز این مستاجر تنها 27000 فوت مربع می‌باشد.

در نیمه سال 2021، این آژانس در گزارش دفتر خود عمده ترین عامل اعتماد و اطمینان به آینده را به این صورت خلاصه می‌کند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: “با وجود افزایش قابل ملاحظه فضاهای خالی، در شرایط پاندمی وضعیت کلی بازار املاک و مستغلات بسیار خوب بوده است و تنها تعداد کمی از مستاجرین در پرداخت بدهی‌شان دچار قصور شده و یا به طور کلی قرارداد اجاره خود را فسخ کرده‌اند، علاوه بر آن تعداد توسعه دهندگانی که بدون اتمام کار پروژه‌های توسعه‌ای خود را رها کرده‌اند نیز بسیار اندک بوده است. افزایش نرخ عرضه املاک جدید ممکن است منافع کوتاه مدت بازار را تامین کند و باعث تحریک بازار املاک اجاره‌ای شود و همین عوامل بازیابی و بهبود شرایط را تسریع کند.”

قبل از اینکه این استان از تاریخ 1 ژوئیه محدودیت‌های مربوط به افتتاح فروشگاه‌ها را لغو کند، منطقه مترو ونکوور در طول امسال شاهد خریدهای چند میلیون دلاری سرمایه گذارانی بوده است که سعی داشته‌اند در سال جاری دارایی‌های خود را در زمینه خرده فروشی افزایش دهند. اما بر اساس مطالعه شرکت کارگزاری املاک Cushman & Wakefield، برای بسیاری از خرده فروشان، رفت‌و آمد، میزان فروش و حجم کاری به میزان سابق برگشته است.

گزارش Marketbeat منتشر شده از همین آژانس نیز اشاره می‌کند که حداقل 10 برند برجسته و قابل توجه، از جمله Athleta, Dollarama (TSX:DOL), Herschel Supply Co., Lucid Motors (Nasdaq:LCID), Nike (NYSE:NKE) و Peloton (Nasdaq:PTON), فروشگاه‌های جدید خود را منطقه مترو ونکوور گسترش داده یا افتتاح کرده‌اند و این در حالی است که همه محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند.

با نرخ فروش 3.7 میلیارد دلاری، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، فروش خرده فروشی‌های منطقه مترو ونکوور 34.5 درصد افزایش یافته است. بنابر گفته سازمان آمار کانادا، این میزان افزایش سالانه در مقایسه با سایر شهرهای کانادا بی‌نظیر بوده است.

به نقل از گروه Fraser Elliott که این معامله را انجام داده است، در تاریخ 12 ماه مِه، مرکز خرید 42000 فوت مربعیِ نوردل شهر دلتا به ارزش 21.3 میلیون دلار فروخته شد و این رقم تقریباً 3 میلیون دلار بیش از میزان ارزش گذاری شده در منطقه بریتیش کلمبیا بوده است.

یکی از معاملات بزرگ صورت گرفته در نیمه اول امسال، سوپر سنتر 81000 فوت مربعی لوغید، واقع در شهر کوکیتلام که به ارزش 42 میلیون دلار به فروش رسیده است می‌باشد.

مورد بعدی مجموعه‌ای است متشکل از سه ملک خرده فروشی به مساحت 45،257 فوت مربع، واقع در منطقه ویکتوریا درایو بخش 49 شرقی ونکوور، که به قیمت 42.5 میلیون دلار فروخته شده است.

در سه ماهه دوم، شرکت سرمایه گذاریSkyline Real Estate Investment Trust ، رقمی بالغ بر 31.4 میلیون دلار را برای خرید یک مرکز خرید 71،800 فوت مربعی در منطقه ابوتسفورد پرداخت کرده است. یک سرمایه گذار خصوصی نیز، مرکز 34,781 فوت مربعی رودئو اسکوئر در منطقه سوری را به قیمت 23.3 میلیون دلار خریداری کرده است.

در گزارش Cushman & Wakefield Marketbeat آمده است: ” بهبود شرایط اقتصادی منطقه مترو ونکوور روز به روز در حال پیشرفت است و می‌توان انتظار داشت که این روند تا نیمه دوم سال 2021 شتاب قابل توجهی پیدا کند.”

افزایش قیمت خانه‌های کانادایی به افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر دامن زده است

چگونه منع خریداران خارجی از خرید خانه در کانادا، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

منبع: بی‌آی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز