محمود مرادخانی : خامنه‌ای یک گام هم نمی‌تواند عقب بنشیند، چون حکومتش ساقط می‌شود

Submitted on ی., 01/29/2023 - 07:19

محمود مرادخانی، پزشک و خواهرزادۀ علی خامنه‌ای که سال‌هاست مقیم فرانسه است در گفتگو با هفته‌نامۀ "اکسپرس" ابراز اطمینان کرده که رژیم روحانیون در ایران از میان خواهد رفت. او گفته است : "ترس در ایران فروریخته است و روحانیون دیگر از هیچ احترامی برخوردار نیستند."

به گفتۀ محمود مرادخانی، علی خامنه‌ای یک گام هم نمی‌تواند عقب بنشیند، زیرا در این صورت کل قدرتش فروخواهد پاشید. وی در ادامه افزوده است که سرکوب خونین جاری، اعتراضات مردمی در ایران را متوقف نخواهد کرد و رژیم اسلامی باید از میان برود.

مرادخانی که خواهرش در ایران نیز به دلیل انتقاد از حکومت اسلامی زندانی شده است، در جای دیگری از سخنانش در هفته‌نامۀ فرانسوی افزوده است که علی خامنه‌ای اسیر دروغ‌های خود شده است. وی با تشبیه وضعیت خامنه‌ای به آخرین روزهای دیکتاتورهای تاریخ نظیر هیتلر گفته است که نیکلا چائوشسکو نیز تا آخرین لحظات خود را پدر مردم می‌پنداشت. مرادخانی در پایان گفتگوی خود تأکید کرده است که مهمترین مسئله‌ای که امروز در ایران مطرح است این است که بعد از سقوط خامنه‌ای و رژیم او چه اتفاقی خواهد افتاد. چه چیزی جای خالی قدرت در هم فروپاشیده را خواهد گرفت. مرادخانی معتقد است که این مسئله منشاء سکوت اکثریت ناراضی است، زیرا، اپوزیسیون ایران هنوز نتوانسته به این مهمترین پرسش که مسئلۀ کلیدی هر انقلاب است، یعنی مسئلۀ قدرت سیاسی پاسخ درخور بدهد و با ارایۀ برنامه‌ای روشن نگرانی مردم را دربارۀ دورۀ پس از سقوط رژیم اسلامی حل کند.

به گفتۀ خواهرزادۀ علی خامنه‌ای بسیاری از روحانیون اکنون مخالف رژیم اسلامی هستند اما به دلیل ترس از محکومیت پس از سقوط نظام ولایت فقیه به مخالفت برنمی‌خیزند.

این نگرانی را می‌توان حتا در برخی اظهارات آیت‌الله‌های همسو با رژیم اسلامی در این روزها به وضوح مشاهده کرد. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آخرین ملاقات خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، گفت که به گمان او "خشونت و سرکوب در زمینۀ حجاب بی اثر است" و "رئیس جمهوری و وزرایش باید بدانند که در وضعیت دشواری قرار دارند." همین نگرانی را یکی از وزرای کابینۀ رئیسی در روزهای گذشته اعلام کرد. عزت الله ضرغامی، وزیر گردشگری و صنایع دستی و از فرماندهان سپاه پاسداران، در روزهای گذشته خواستار نرمش و مدارای بیشتر در خصوص حجاب بانوان در خیابان‌ها و اماکن عمومی شد.

آزاده کیان، استاد جامعه‌شناسی و کارشناس مسائل ایران در پاریس، در گفتگو با "گیوم  دلطی"،  خبرنگار  رادیو بین‌المللی فرانسه، نگرانی در اردوی محافظه‌کاران و روحانیون حکومت اسلامی ایران را واقعی دانسته و گفته است که "آیت‌الله‌های محافظه‌کار حقیقتاً نگران از پی‌آمدهای انقلاب جاری در ایران هستند." او گفته است که برای نمونه آیت الله جوادی آملی در انتقادی علنی از دولت رئیسی گفته است : "هم‌اکنون برخی از اعضای همین دولت و نزدیکان حکومت سرگرم خارج کردن سرمایه‌های خود از کشور هستند و در صورت گسترش اعتراض‌ها خودشان نیز از ایران خواهند رفت، اما ما مذهبیون و روحانیون جایی برای رفتن نداریم." آزاده کیان در ادامه افزوده است که روحانیون و آیت‌الله های قم اینک نه مردم که مسئولان و حکومت اسلامی را سرزنش و نقد می کنند.

حسین علائی، فرماندۀ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران، نیز به تازگی در اظهاراتی بی پرده و در انتقاد غیرمستقیم از شخص علی خامنه‌ای شیوۀ حکمرانی او و رژیم اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و با تشبیه آن با حکمرانی فردی شاه هشدار داد که اگر تجدید نظر اساسی در تمام سطوح حکمرانی رژیم اسلامی ایران صورت نپذیرد سرنوشتی شبیه انقلاب ۵۷ در انتظار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.  

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز