مهاجران کبک را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

Submitted on Mon, 11/28/2022 - 15:45

مهاجران کبک را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

به ندرت پیش می‌آید که به جز در بازه زمانی مبارزات انتخاباتی استانی، از مهاجرین صحبت شده باشد. اما این افرادی که اقامت در کبک را انتخاب می‌کنند چه کسانی هستند؟ آیا در بازار کار فعال هستند؟ آیا آن‌ها فرانسوی صحبت می‌کنند؟ در این مقاله حقایق موجود را مطرح خواهیم کرد.

مهاجرانی که کبک را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند ملزم به گذراندن دوره‌های زبان فرانسه نیستند. ندای ندیه دیینابا، رئیس دیده‌بان مهاجرت‌های بین‌المللی، پناهندگان، افراد بدون تابعیت و پناهندگی تاکید می‌کند: «اما زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین معیارهای گزینشی در برنامه‌های اقتصادی [مهاجران دائم] است».

پروفسور دپارتمان علوم حقوقی UQAM اضافه می‌کند:

«طرح فرانسیزاسیون در برنامه‌های اقتصادی به مهاجران کبک و همچنین پناهندگان و پناهجویان ارائه می‌شود. دولت استان دوره‌های ۸ تا ۱۲ هفته‌ای را با امکان کمک مالی برای افراد فراهم می‌کند.»

مهاجران موقت (کاری یا دانشجویی) برای ورود به کشور باید فرانسوی یا انگلیسی بلد باشند. فرانسوا لگو روز پنجشنبه تکرار کرده است که می خواهد اختیارات بیشتری را به ویژه در زمینه انتخاب مهاجران موقت به منظور مهار افول فرانسوی زبان‌های کبک به دست آورد.

فرانسوا لگو مایل است که سالانه از ۵۰ هزار مهاجر استقبال کند.

توضیح نمودار: تعداد مهاجران دائمی پذیرفته شده در کبک

وقتی به آمار مهاجران کبک و فرانسوی زبان‌ها نگاه می‌کنیم، در نگاه اول با داده‌های نگران کننده‌ای مواجه می‌شویم. در سال ۲۰۱۶، ۱۵.۱٪ از جمعیت مهاجر فقط به زبان انگلیسی تسلط داشتند، این در حالی است که تنها ۲.۷٪ از جمعیت در کبک متولد شده بودند. در مقایسه با ۸۴.۱ درصدِ جمعیت متولد شده در استان، ۵۳.۸ درصد از مهاجران گفته‌اند که در محل کار نیز از زبان فرانسه استفاده می‌کنند. اما مارتین پاپیون، مدیر مرکز تحقیقات سیاسی و توسعه اجتماعیِ دانشگاه مونترال، هشدار می‌دهد که باید مراقب این ارقام باشیم.

وی اضافه می‌کند: «آنچه که برای دولت حائز اهمیت است، زبان گفتاری نسل دوم مهاجران است. به عبارت دیگر، اکثریت قریب به اتفاق کودکان مهاجر به دلیل لایحه ۱۰۱ به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. آن‌ها موظفند که در مدرسه به زبان فرانسه صحبت کنند. بچه‌های مهاجران همگی زبان فرانسه را به تدریج یاد خواهند گرفت و همگی با جوامع فرانسوی زبان در تعامل خواهند بود. البته افرادی هم هستند که به سمت یادگیری زبان انگلیسی گام برمی‌دارند، نباید آن‌ها را انکار کرد اما اکثریت مردم اینچنین نیستند.

توضیح نمودار: نرخ آشنایی مهاجران با زبان فرانسه در بدو ورود به کبک

ماکسیم لاپونت، وکیل مهاجرتی، می‌گوید که این ایده که مهاجرانی که به کبک یا کانادا می‌آیند قصد دارند تا خود را از این طریق به ایالت متحده برسانند، منسوخ شده است. این یک تصور قدیمی است که از برنامه‌های قدیمی مهاجرت اقتصادی ناشی می‌شود و گاهی در نهایت منجر به این شده است که برخی از مهاجران به عنوان راننده تاکسی مشغول به فعالیت شوند. این متخصص اذعان می‌دارد که در حال حاضر برنامه‌ها تغییر کرده است.

پروفسور مارتین پاپیون نیز با این ایده موافق است. پس از پنج سال، نرخ اشتغال و درآمد مهاجران مشابه جمعیت متولد شده در کبک خواهد بود. این درست نیست که آن‌ها در زیر سایه کمک‌های دولت زندگی می‌کنند. در واقع، از آنجایی که آن‌ها به واسطه ما انتخاب می‌شوند، اغلب اوقات صلاحیت آن‌ها بیش از حد لزوم بوده و به راحتی موفق به یافتن شغل می‌شوند.

توضیح نمودار: فرانسوی زبان‌های فعال در بازار کار (جمعیت مهاجرین در مقابل جمعیت متولد شده در کبک)

مهاجران موقت، به استثنای برخی موارد، حق دریافت کارت بیمه سلامت را ندارند. اما این گزینه برای مهاجران دائم در دسترس است. ندای ندیه دیینابا توضیح می‌دهد: «مقیمان دائم تمام حقوق یک شهروند کانادا را دارا هستند به جز سه مورد: یک شهروند کانادا حق مطلق ماندن در کشور را دارد در حالی که مقیم دائم می‌تواند این حق را از دست بدهد.»

«تفاوت دیگر زبان است. در کبک اگر یکی از والدین شما انگلیسی زبان باشد، این حق را خواهید داشت که به مدارس انگلیسی زبان بروید. اما مهاجران این حق را ندارند. مورد سوم این است که ساکنین دائمی حق رای ندارند.»

اقامت موقت، دائم، پناهنده… تفکیک همه این اصطلاحات چندان آسان نیست. پروفسور مارتین پاپیون توضیح می‌دهد که سه راه اصلی برای مهاجرت دائمی به کبک وجود دارد.

نیروهای کار ماهر: فرد درخواستی را از کشور مبدأ خود به سرویس کانادا ارسال می‌کند، اما کبک این اختیار را دارد که نیروهای کار ماهر را خودش انتخاب کند. بر اساس یک جدول امتیاز مبتنی بر قابلیت‌های استخدامی و دانش زبان فرانسه، امتیازاتی به فرد تعلق می‌گیرد و منجر به انتخاب وی می‌شود.

پناهندگان: متقاضیان باید دارای معیارهایی که به طور کامل توسط دولت فدرال تعیین شده باشند.

پیوستن به خانواده: این برنامه توسط دولت فدرال مدیریت می‌شود، اما کبک معیارهایی را برای حامیان مالی در نظر گرفته است. آن‌ها باید توانایی خود برای برآوردن نیازهای اولیه اعضای خانواده مهاجر را برای بازه زمانی ۳ تا ۱۰ سال نشان دهند.

در مجموع، ۲۴ ماه طول می‌کشد تا کانادا به درخواست یک نیروی کار ماهر که مایل به اقامت در کبک است رسیدگی کند. دولت استانی شش ماه دیگر نیز برای ارزیابی پرونده وقت نیاز دارد. اگر داوطلب ملزم به شرکت در مصاحبه‌ای، ممکن است که زمان بیشتری نیز لازم باشد.

وزیر مهاجرت کبک: مهاجران کبک به مونترال می‌روند کار نمی‌کنند و فرانسوی صحبت نمی‌کنند

وزیر مهاجرت کبک خبر داد  بررسی راهکارهای مختلف برای افزایش مهاجران کبک 

فرانسوا لوگو: مهاجران غیرفرانسوی زبان تهدیدی برای انسجام کبک هستند

بیشترین درصد از مهاجران با وضعیت نیروی کار موقت یا دانشجوی خارجی به کبک وارد می‌شوند.

پس از ورود به کبک، نیروی کار موقت و دانشجویان خارجی مشروط بر اینکه دو سال در این استان کار کرده باشند و زبان فرانسوی شفاهی را تا حد متوسطی بلد باشند، می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

درخواست اقامت دائم اغلب مهاجران موقت پذیرفته می‌شود. دولت‌های سراسر جهان از پیمودن این مسیر برای دریافت مهاجرت دائمی حمایت می‌کنند، زیرا این افراد در واقع در همانجا زندگی می‌کنند و از شرایط آن جامعه آگاهی دارند. آقای پاپیون می‌گوید: «نکته مثبت این ایده آن است که روند ادغام از قبل آغاز شده است.»

این اشتباه است که فکر کنیم سالانه ۵۰ هزار نفر از هواپیما پیاده می‌شوند تا در کبک مستقر شوند. در بسیاری از موارد، این‌ها افرادی هستند که قبلاً با مجوز کار صادر شده توسط دولت فدرال اینجا بوده‌اند و الان قرار است که تبدیل به ساکن دائم شوند.

تخمین زده می‌شود که تعداد ساکنان غیردائم کبک تا ۱ ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۲۶۳ هزار نفر بوده است.

منبع: lapresse

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز