مذاکرات سه‌جانبه وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه پس از سال‌ها سردی روابط آنکارا و دمشق

Submitted on پ., 12/29/2022 - 07:31

بنا بر گزارش آناتولی، خبرگزاری رسمی دولت ترکیه، وزارت دفاع این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که خلوصی آکار وزیر دفاع ملی و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، در مسکو با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، علی محمود عباس وزیر دفاع سوریه و روسای سازمان اطلاعات دو کشور گردهم آمدند.

این بیانیه، فضای نشست مذکور را مثبت توصیف کرده است. بر این اساس، گفتگوها بر روی "بحران سوریه، مشکل پناهندگان و تلاش ها برای مبارزه مشترک علیه سازمان های تروریستی حاضر در خاک سوریه" متمرکز بوده و بر سر تداوم جلسات سه جانبه به منظور تضمین و حفظ ثبات در سوریه و منطقه، توافق به عمل آمده است. 

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از نشست وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو خبر داده و تأیید کرد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با خلوصی آکار و علی محمود عباس، همتایان او از ترکیه و سوریه، در دیداری راه‌های حل بحران سوریه، مسئله پناهجویان و مبارزه با تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در بیانیه کوتاه وزارت دفاع روسیه آمده است طرفین به ماهیت سازنده گفت‌وگو و لزوم تداوم آن به منظور تحقق ثبات بیشتر اوضاع در سوریه و کل منطقه اشاره کردند. جزئیات بیشتری از این دیدار ارائه نشده است.

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که برای پیشبرد و تسریع مناسبات دیپلماتیک بین آنکارا و دمشق، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد داده است که یک سری نشست سه جانبه میان وزرای روسیه، سوریه و ترکیه برگزار شود.

این نشست، از آغاز بحران سوریه در سال ٢٠١١ و تنش ناشی از آن در روابط میان آنکارا و دمشق، اولین دیدار رسمی ترکیه و سوریه در سطح وزیران است. 

نشست مقام‌های ترکیه و سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که ترکیه اعلام کرد روز سه‌شنبه ۶ دی، در مناطق عملیاتی «سپر فرات و شاخه زیتون» در شمال سوریه، ۱۲ نفر از اعضای گروه‌های پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق را کشته است. ترکیه در سال‌های گذشته به صورت مستمر در مناطق تحت کنترل گروه‌های کرد شمال سوریه، عملیات نظامی انجام داده است.

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه هفته گذشته تاکید کرد که آنکارا با مسکو در تماس است تا «حریم هوایی سوریه» را به روی جنگنده‌های ترکیه باز کند. آنکارا می‌گوید هدف این عملیات، حمله به شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه است که ترکیه آن‌ها را شاخه‌ حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند.

مذاکرات در مسکو به دنبال هشدارهای مکرر ترکیه در مورد تهاجم زمینی جدید به سوریه، پس از بمب گذاری مرگبار ماه گذشته در استانبول، صورت گرفت. مقامات ترکیه  حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق سوریه (YPG) را مسئول این انفجار می‌دانند. هر دو گروه، دخالت خود را رد کرده اند. روسیه با حمله نظامی جدید ترکیه مخالفت کرده است.

روسیه مدت‌هاست که برای آشتی بین ترکیه و دولت سوریه -متحد نزدیک مسکو- که در جنگ داخلی سوریه رودررو قرار گرفته اند، فشار می‌آورد. این دیدار، به عنوان نشانه‌ای از عادی‌سازی مناسبات سیاسی میان دو کشور پس از بیش از یک دهه جنگ در سوریه ارزیابی می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز