ماکرون: گشایش مسیر تازه‌ همکاری میان اروپا و چین به نفع هر دو طرف است

Submitted on جمعه, 04/07/2023 - 08:08

رئیس‌جمهوری فرانسه با انتشار توییتی در آخرین روز سفر رسمی خود به چین در این مورد نوشت که وی و رئیس کمیسیون اروپا با دیدگاهی مشترک در پکن حضور یافتند.

 

Avec la Présidente Ursula von der Leyen à Pékin, nous avons porté ensemble, en Européens, une même vision. Ouvrir à nouveau le champ des possibles entre l’Europe et la Chine, c’est notre intérêt mutuel. pic.twitter.com/LEbMN4017y

 

طبق گزارش استفان لاگرد، خبرنگار رادیوی بین‌المللی فرانسه در پکن، امانوئل ماکرون طی دیدار اخیر خود با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، با اشاره به جنگ اوکراین از وی خواست که روسیه را «سر عقل بیاورد».

رئیس‌جمهوری فرانسه به رغم اختلاف نظر در مورد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و ادامه جنگ، بیش از هفت ساعت در مورد این موضوع با همتای چینی خود گفت‌وگو کرد.  

افزون بر این، امانوئل ماکرون بار دیگر از شی جین پینگ خواست که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کند. رئیس‌جمهوری چین پیشتر گفته بود که « در صورت فراهم شدن فرصت مناسب» این کار را انجام خواهم داد.

این سخنان در حالیست که چین حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را تاکنون محکوم نکرده است. به رغم اسرار اتحادیه اروپا و فرانسه، چین به تصمیم روسیه برای استقرار موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس نیز واکنشی نداده است.

با وجود عدم واکنش چین، رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته پس از دیدار با شی جین پینگ در یک کنفرانس خبر اعلام کرد که از پکن خواسته است تا از نفوذ خود برای منصرف کردن روسیه مبنی بر استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس استفاده کند.

اورزولا فن در لاین طی این کنفرانس خبری همچنین به پکن در مورد ارسال تجهیزات نظامی به روسیه هشدار داد. وی فرستادن اسلحه به روسیه را بر خلاف قوانین بین‌المللی خواند و تاکید کرد که چنین اقدامی «آسیب قابل توجهی» به روابط اروپا با چین وارد خواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز