لیبراسیون: کشته شدن مهسا امینی باعث آغاز یک جنبش اعتراضی علیه رژیم ایران شده است

Submitted on ی., 09/18/2022 - 12:54

روزنامه لیبراسیون امروز یک‌شنبه ۱۸ سپتامبر/۲۷ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد که کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ایرانی که پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، مورد خشونت مامورهای نیروی انتظامی قرار گرفت و جان داد، یک جنبش اعتراضی علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران را به راه انداخته است.  

طبق این گزارش، برخی از تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از تظاهرات کشته مهسا امینی در فضای مجازی، گروهی از زنان ایرانی را نشان می‌دهد که روسری خود برداشته و علیه علی خامنه‌ای، رهبر ایران، شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند. 

Women of Iran-Saghez removed their headscarves in protest against the murder of Mahsa Amini 22 Yr old woman by hijab police and chanting:death to dictator!Removing hijab is a punishable crime in Iran. We call on women and men around the world to show solidarity. #مهسا_امینی pic.twitter.com/ActEYqOr1Q

افزون بر این، تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سنندج درگیری‌های میان معترضان به مرگ مهسا امینی و نیروهای امنیتی روی داده است. در این تصاویر نیز معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.   

گوشه‌های دیگری از اعتراضات امشب #سنندجدر برخی مناطق ماموران امنیتی و نیروهای گارد ویژه با مقاومت شدید معترضین مواجه شده و پس از مجروح شدن تعداد زیادی از آنها از محل اعتراضات گریختندست کم ۵۰ تن از نیروهای امنیتی به بیمارستان سپاه، کوثر و بعثت منتقل شده‌اند#مهسا_امینی #MahsaAmin pic.twitter.com/jwdPj5sSRy

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که رادیوی بین‌المللی فرانسه روز شنبه در گزارشی از به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی در ایران خبر داد. طبق این گزارش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن معترضان در سقز، به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

هرچند هنوز گزارش موثقی درباره شمار مجروحان احتمالی تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در دست نیست، اما بنا بر آمار سایت حقوق بشری هه‌نگاو، دست‌کم ۱۳ نفر از جمله ۲ نوجوان زیر ۱۸ سال و ۳ زن در جریان این تظاهرات زخمی شده‌اند.

«خشم ما از قدرت شما بیشتر شده» با رسم شکل در #سقز #مهسا_امینی pic.twitter.com/uhp0S5NRLW

کشته شدن مهسا امینی

مهسا امین زنی بیست‌ودو ساله‌ که همراه با خانواده‌اش از شهر سقز برای دیدار با بستگان به تهران سفر کرده‌بود، روز سه‌شنبه بیست‌ودوم شهریور ماه توسط ماموران گشت ارشاد، که وظیفه برخورد با آن‌چه «بی‌حجابی و بدحجابی» نامیده می‌شود را برعهده دارند، بازداشت شد.

این زن جوان که از ابتدا در رسانه‌های اجتماعی با نام مهسا از او یاد شد و سپس مشخص شد که نام اصلی‌اش "ژینا" است، پس از بازداشت توسط ماموران، به بازداشت‌گاه وزرا انتقال یافت. گزارش‌ها حاکی است که او پس از بازداشت بر اثر ضرب‌‌وجرحی که توسط «ماموران نیروی انتظامی» وارد شده، به کما رفت.

مهسا امینی روز جمعه بر اثر خشونت «مامورهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» درگذشت و روز شنبه ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور‌ماه، با حضور گسترده مردم و شعار‌هایی علیه مقامات جمهوری اسلامی، بویژه علی خامنه‌ای، رهبر ایران در آرامستان آیچی شهر سقز به خاک سپرده شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز