لایحه لیبرال پیرامون کروناویروس به فدرال ها اجازه می دهد بدون تصویب مجلس مالیات را افزایش داده و یا بودجه دولت را خرج نمایند

Submitted on س., 03/24/2020 - 12:37

در پی واکنشات دولت پیرامون بیماری همه گیر کروناویروس، لیبرال های فدرال قصد تصویب لایحه ای را دارند که صرف هزینه مبارزه با کرونا ویروس و افزایش مالیات بدون نیاز به تصویب مجلس را برای آنان ممکن می سازد.


این لایحه قرار است در روز سه شنبه، با بازگشت برخی نمایندگان مجلس از تمامی احزاب به اتاوا در پی تصویب بسته حمایتی چند میلیارد دلاری کوروناویروس، به تصویب رسد.


در پی تصویب این قانون، اختیارات جدید فوق العاده ای به وزیر دارایی، بیل مورنو، اعطا گشته که بنا بر آن، وی قادر به صرف بودجه، استقراض و افزایش مالیات بدون نیاز به تأیید نمایندگان مجلس مخالف، تا دسامبر 2021، خواهد بود. 


بدان معنا که بسیاری از اقدامات صورت گرفته تحت این قانون، می تواند بدون بحث پارلمانی و بدون کسب مجوز از نمایندگان منتخب کانادایی ها، اجرا گردد.


در قانون اساسی کانادا، مالیات در واقع به عنوان قدرت پارلمان به شمار می رود. به همین دلیل، اعطای این اختیارات به کابینه فدرال امری به شدت غیرمعمول بوده، به گونه ای که حتی قانون فوریت های پزشکی نیز چنین کاری نمی کند.


تمامی احزاب مخالف از محتوای این لایحه شگفت زده شده و همگی بر بخش گسترده ای که به مورنو قدرت ها و اختیارات جدیدی ارائه می نماید، اشاره داشته اند. البته گرچه به نظر نمی رسد حزبی مخالف این لایحه بوده و یا قصد اصلاح قانون را داشته باشد، اما این امر تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که تمامی احزاب در راستای غلبه بر دولت با یکدیگر متحد گردند.


با این حال، سخنگوی مورنو در رابطه با این لایحه اظهار نظری ننموده، اما خاطرنشان داشته که تمامی احزاب فدرال در تلاشند که تمامی منابع مورد نیاز در طول انتشار کروناویروس در دسترس كانادایی ها قرار گیرد.


در تلاش جهت کاهش خطر شیوع کروناویروس، احزاب سیاسی فدرال با تعلیق 5 هفته ای پارلمان در 13 مارس موافقت نموده اند، در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که در آن زمان پارلمان به قوانین و تنظیمات معمول خود بازگردد.


در پارلمان اقلیت کنونی، دولت جهت تصویب این لایحه به حمایت حداقل یک حزب مخالف نیاز داشته، که شامل اقدامات موعود نظیر گسترش صلاحیت بیمه اشتغال و ارائه یارانه و وام به مشاغل می گردد.


این قانون اصلاحی شامل 20 بخش بوده که یکی از آن ها، رویداد بهداشتی جدیدی در قانون پرداخت هزینه های سلامت ملی ایجاد خواهد نمود که به هر وزیر کابینه به تایید وزیر دارایی، اجازه می دهد تا "تمام پول مورد نیاز برای انجام هر کاری" را برای موارد اورژانسی بهداشتی تامین نماید.


اندرو شیر، رهبر محافظه کاران، دوشنبه شب در بیانیه ای اظهار داشت که حزب وی علیرغم تصویب اقدامات مربوطه، اجازه ارائه قدرت نامحدود در جمع آوری مالیات بدون رأی پارلمان را به دولت نخواهد داد.  


این لایحه همچنین به دولت فدرال اجازه انکار محدودیت های ثبت اختراع را به هنگام مواجه با ثبت اختراع دستگاهی كه برای موارد اورژانسی بهداشت عمومی ضروری به نظر می رسد را نیز خواهد داد.


مجلس عوام قرار است ظهر سه شنبه از سر گرفته شود.


ترجمه نفیسه حسینی

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز