خبر خوشی نداریم؛ شرایط بحرانی است | وضعیت تهران قرمز است؛ استان سفید هم نداریم | بعد ۲۳ فروردین شاهد معضلات خواهیم بود

Submitted on ی., 04/05/2020 - 11:58

حرف‌های جنجالی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره کرونا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور
خبر خوشی نداریم؛ شرایط بحرانی است | وضعیت تهران قرمز است؛ استان سفید هم نداریم | بعد ۲۳ فروردین شاهد معضلات خواهیم بود

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا به سخن نقل شده از رئیس جمهور درباره وضعیت سفید برخی استان‌ها واکنش داد و گفت: وضعیت تهران از نظر کرونا قرمز است.

کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هفدهم فروردین ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: روزهای گذشته ما ترددهایی داشتیم که ضروری نبود. قطعا این اقدامات در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی نیست. این نگرانی جدی وجود خواهد داشت که بعد از تعطیلات با ابتلای بیشتری روبه رو شویم. مردم بدانند این وضعیت همچنان بحرانی است و ما تنها در فاز مدیریت بیماری هستیم. اگر مردم رعایت نکنند، با بحران مواجه خواهیم شد و ممکن است مدیریت بیماری دشوارتر شود. این وضعیت خاصه‌ تمام جهان است و شرایط، شرایط عادی نیست و مردم این را در نظر داشته باشند که نمی‌توانیم عادی رفتار کنیم.

وی در رابطه با اهمیت پذیرش بیماران اتباع افغانستان گفت: رویکرد جامعه ما انسانی‌است و سلامت حقوق حقه انسان‌ها است. اتباع افغانستان نیز از این حق برخوردار هستند. اسلام و اخلاق ما حکم می‌کند که آنچه برای خود لازم داریم، برای برادران افغان هم محفوظ داشته باشیم. هر اقدامی که برای مردم خود انجام می‌دهیم به اتباع خارجی و افاغنه هم تعلق می‌گیرد. نه تنها در ایران، بلکه اگر نیاز کشور رفع شود، تمام توانمان را با کشورها به اشتراک می‌گذاریم. حتی اگر مردم آمریکا هم نیاز به توانائی یا امکانات ما داشته باشند، داشته‌هایمان را در اختیار آنها می‌گذاریم.

جهانپور گفت: جلسات نهادهای دولتی و دستگاه‌ها باید کاهش پیدا کند، ولی دستگاه‌ها اگر جلسات را برقرار می‌کنند، باید با رعایت نکات بهداشتی باشد، اما اگر این جلسات به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود بسیار بهتر است.

وی افزود: در مورد زندان‌ها یا هر محیط دیگری، کتاب مدونی از پروتکل‌ها تهیه شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است. این پروتکل با بیش از ۷۰۰ صفحه برای تمام محیط‌ها تهیه شده است. رسانه‌ها و افراد جامعه می‌توانند از سایت سلامت این اطلاعات را کسب کنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت سفید برخی استان‌های جنوبی کشور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، بیان کرد: هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست و بنده چنین چیزی را از رئیس جمهور نشنیده‌ام. نه تنها ایران بلکه در دنیا جایی سفید نیست. در رابطه با روستاها هم ابتلاهای مختلفی داریم. به نظر می‌رسد موارد ابتلا در روستاها کم‌تر بوده است که نمی‌توانیم آن را تعمیم دهیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره معتادان متجاهر گفت: پروتکل‌های معتادان متجاهر اعلام می‌شود، اما اگر تجمعات را درباره کسانی اعمال کنیم که ابتلای آنها مشخص نیست، افزایش ابتلا خواهیم داشت. البته اقدامات مربوط به معتادان متجاهر، جزو کارویژه‌های وزارت بهداشت نیست.

جهانپور اشاره کرد: با توجه به تغییر موضع سازمان جهانی بهداشت در رابطه با ماسک، پیشنهاد ما هم این است که در مناطق کم تراکم و در وسائل حمل و نقل از ماسک استفاده شود. اگر افراد مجبور به خروج از خانه‌ها هستند، از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. نظر ما طبق تغییر نظر سازمان بهداشت جهانی تغییر کرد. تهیه ماسک‌های خانگی توسط وزارت بهداشت بصورت تصویری منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: تست‌های آزمایشگاهی، به بیش از ۱۸۹ هزار نفر رسیده است. از لحاظ رتبه در تعداد تست‌گیری از شهروندان یازدهمین کشور هستیم. همچنین از نظر مرگ و میر ششمین کشور هستیم، و از لحاظ بهبودیافتگان جایگاه پنجم جهان را داریم.

جهانپور درباره وضعیت تعطیلی‌ها گفت: تا بیست و سوم وضعیت فعلی بر سرجای خود باقی است. بعد از آن برخی از صنوف اساسی می‌توانند در محل کار حضور داشته باشند. دانشجویان در تهران و سایر استان‌ها شاید بتوانند بعد از سی‌ام به دانشگاه بروند. چیزی به توقف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نمانده است. افرادی که بعد از بیست و سوم به سرکار می‌آیند، باید فاقد بیماری‌های زمینه‌ای باشند. فاصله فیزیکی برای سرویس‌های غذاخوری و محل کار باید رعایت شود.

وی در ادامه گفت: وضعیت بیمارستانی‌ استان‌ها متفاوت است. ممکن است شهری تعداد بیشتری جمعیت داشته باشد. گشایش مجدد بخش‌ها بسته به کار، فوریتی که دارد، مرحله‌ای خواهد بود. در رابطه با پزشکان، باید انتظار پزشکان را برای در اختیار داشتن اقلام محافظتی در نظر بگیریم و این انتظار بجائی است.

جهانپور گفت: در مورد اینکه در گیلان چه اتفاقی می‌افتد، باید بگویم که گیلان سرانه سلامتی بیشتری نسبت به جمعیت دارد. وقتی پروتکل کشوری تدوین شده است، هیچ مقایسه‌ای درست نیست. گیلان از استان‌هایی است که سهم بخش خصوصی آن بالا است.

وی اظهار کرد: نامه‌های وزارت‌خانه نباید منتشر شوند و نه منتشر می‌شوند و نه به عنوان اطلاعیه ستاد تلقی می‌شود. این کار درستی نیست که هر وزارت‌خانه‌ای نظراتش را منتشر کنند.

جهانپور گفت: از میان افرادی که در کنار نظام سلامت قرار گرفتند، ۱۰۰۰۰ هزار نفر استخدام، با دستور رئیس جمهور خواهیم داشت که ۴۵ درصد این استخدام مربوط به پرستاران است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در رابطه با اظهارات رئیس‌جمهوریدر خصوص روند کاهش محدودیت‌ها، گفت: بار مراجعان ما به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. همچنین کاهش بستری داریم. اظهارات رییس‌جمهور هم مساوی مصوبات ستاد مقابله است. از مصوبات قبلی ستاد مقابله کرونا، دو هفته زمان باقی مانده است. ما در یک فاز مدیریت شکننده هستیم. هر رفتار اشتباه می‌تواند این موقعیت را بشکند. کرونا تابع رفتار ما نیست. بنده فکر می‌کنم ما از بیست و سوم به بعد شاهد معضلات ناشی از عدم رعایت محدودیت‌ها باشیم، ان‌شالله که نباشیم ولی برای ما بدیهی است.

جهانپور گفت: وجه تمایز بسیج ملی مقابله با کرونا در کشور ما با کشورهای دیگر، بهیارانی بودند که در خانه‌های سلامت خدمت می‌کردند. ما در تهران در خصوص غربالگری ضعف داریم و این به دلیل همان کمبود بهورز در پایگاه‌های شهری است.

جهانپور بیان کرد: اکثر بیمارستان‌های خصوصی ما در مرحله ورشکستی‌ هستند، پس تحت فشارهای اقتصادی پرستاران خود را تعدیل کردند. پرستارانی که تعدیل شده‌اند می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. اگر این پرستاران در مقابله با کرونا به کمک ما بیایند، می‌توانند در جذب ۴۵۰۰ نفری متقاضی باشند.

جهانپور در ادامه گفت: ما در تهران ضعف‌هایی داریم. خلا خانه‌های بهداشت در تهران باعث شد غربالگری در تهران خیلی سخت‌تر باشد. بنابراین از امکانات موجود و خانه‌های سلامتی که در اختیار شهرداری تهران است، استفاده می‌کنیم تا پوشش بیشتری را برای مردم تهران ایجاد کنیم. این قضیه قابل پیش‌بینی بود و همانطور هم شد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، گفت: خیلی از مناطق کشور در فاز طغیان هستند و وارد اپیدمی نشده‌اند. آمارهای چین به نظر می‌آید که یک شوخی تلخ با همه جهان است. اینکه که فکر کردیم این بیماری از آنفولانزا سبک‌تر است به خاطر آماری است که چین به دنیا داد و باید با تامل بیشتری درباره آنها صحبت کنیم. اینکه چین ادعا کرده است دوماهه اپیدمی را جمع کرده است، مورد شبهه است. برای ما بیش از دو ماه طول می‌کشد. به این زودی‌ها نمی‌توانیم وارد مرحله کنترل شویم. هشدارها بر سر جای خود باقی است و با اشتباهات کوچک می‌توانیم یک پیک دیگر را تجربه کنیم.

جهانپور با تاکید بر اینکه خبر خوشی فعلا برای مردم نداریم، افزود: تهران وضعیت قرمزی دارد. اگرچه با کاهش مرگ و میر در تهران روبرو بودیم، آن تهرانی بود که مردم در خانه مانده بودند، اما تهرانی که با بازگشت مسافران و آغاز تردد وسایل حمل و نقل مواجه شده است، در دو هفته دیگر مشکلات متفاوتی خواهد داشت و ما انتظار وضعیت بدتری را داریم. امیدوارم کسی با اظهارات رئیس جمهور به سمت بوشهر مسافرت نکند. این وضعیت‌ها شکننده است. ممکن است مناطقی باشد، اما برای دوری از چشم زخم ما آنها را اعلام نمی‌کنیم.

جهانپور در پاسخ به خبرنگار صدای افغان، در رابطه با آمار مهاجرین افغانستانی، گفت: ثبت آمار منفک اتباع افغانستانی، به محض اینکه به دست معاونت درمان وزارت بهداشت برسد، به دولت افغانستان اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه الان کیت در دنیا نایاب نیست، گفت: ۵۰ شرکت ایرانی به ما پیشنهاد تولید کیت دادند و ۵ شرکت‌ اماده شدند و درخواستشان پذیرفته شد. بنابراین بخش خصوصی هم می‌تواند این کیت‌ها را تهیه کند. اما اینکه می‌گویند ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند، غیر ممکن است. ارزانترین کیت امروز ۳۰۰ هزار تومان است و آنها باید یارانه دریافت کرده باشند. ما تعرفه‌ای برای کیت به بیمارستان‌ها ندادیم چون پیشنهاد ما این اقدامات نیست. آزمایش هیچ فایده‌ای برای شهروندان ندارد. ممکن است کسی آزمایش دهد و منفی باشد، همین که از بیمارستان خارج شود بیمار شود. ما بیمار را درمان می‌کنیم و نمی‌توانیم برای وسواس‌های بی‌فایده هزینه کنیم.

منبع
Ilna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز