کروناویروس: با ابتلای ١٠۶٠٠٠ نفر در یک روز، شمار بیماران مبتلا به کوویدـ١٩ در جهان از مرز ۵ میلیون نفر فراتر رفت

Submitted on جمعه, 05/22/2020 - 00:59

ویروس کرونا که شیوع آن از چین آغاز شد و با گذر از آسیا، اروپا را بیش از هر قارۀ دیگری دچار بحران کرد و بیش از یک چهارم مرگ و میر در جهان را در آمریکا بر جای گذاشت، اینک بر پیکر آمریکای جنوبی چنگ انداخته است.

این پدیده مرحلۀ تازه‌ای را در شیوع این اپیدمی رقم می‌زند. بیش از یک سوم موارد تازه بیماری در هفتۀ گذشته در آمریکای جنوبی به ثبت رسید و برزیل بر اساس شمار بیماران، سومین کشور گرفتار پس از آمریکا و روسیه شد. افزایش روزانۀ شمار بیماران تنها در ایالات متحد آمریکا بیش از برزیل است.

کشور کوچک پرو، با کمتر از ٩ میلیون جمعیت، پس از برزیل، آلوده ترین کشور آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. در حالیکه پنجشنبه اول خرداد شمار بیماران در برزیل اندکی بیش از ٢٧١٠٠٠ نفر برآورد شده است، در پرو ١٠٤٠٠٠ مورد بیماری به ثبت رسیده است. با اینکه پرو نهمین هفتۀ قرنطینه را پشت سر می‌گذارد، آخرین ارقام از مرگ ٣٠٢٤ نفر در این کشور حکایت می‌کند. شمار بیماران تازه و نیز افراد درگذشته در بیست روز اخیر در این کشور سه برابر شده است. در حالیکه اینک تن نیز به سبب ابتلا به کوویدـ١٩ در بیمارستان‌ها بستری هستند، کادر درمانی از کمبود و نبود تجهیزات پزشکی لازم ابراز ناخرسندی می‌کند. علاوه بر پایتخت، آبادی ها و روستاهای منطقۀ آمازونی پرو نیز بشدت گرفتار شیوع بیماری شده‌اند. این کشور و کلمبیا یک کمیتۀ مشترک برای مقابله با اپیدمی در مناطق مرزی که بیش از همه محل سکونت بومی‌هاست تشکیل داده‌اند.

مکزیک، پس از برزیل و پیش از پرو، دومین کشور آمریکای لاتین از نظر مرگ و میر به شمار می‌آید. در حالیکه در برزیل تا کنون ١٧٩٧١ تن جان خود را بر اثر ابتلا به کوویدـ١٩ از دست داده‌اند، شمار درگذشتگان در مکزیک به ۵۶۶۶ تن رسیده است. در این کشور، دولت برای بکار افتادن چرخ‌های اقتصاد، طرح گشودن قرنطینه را به شرط آنکه بیمارستان‌ها به سبب موارد تازه اشباع نشود، از اول ژوئن به اجرا خواهد گذاشت.

یک چهارم مرگ و میر جهان در ایالات متحد آمریکا

در ایالات متحد آمریکا شمار درگذشتگان به ٩٣٤٣٩ و شمار بیماران به بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن رسید. درهمین حال شمار افرادی که از آغاز توقف فعالیت‌های اقتصادی در نیمۀ ماه مارس تا کنون برای دریافت کمک بیکاری مراجعه کرده‌اند از ٣٨٫۶ میلیون نفر فراتر رفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه با ارسال توئیتی پیشنهاد کرد که نشست سران کشورهای گروه ٧ که پیش از این قرار بود بشکل ویدئوکنفرانس در ماه ژوئن برگزار شود، با حضور در اقامتگاه «کمپ دیوید» در مریلند بر پا گردد. بنوشتۀ دونالد ترامپ چنین همایشی «نماد درخشانی از عادی شدن اوضاع برای جهان خواهد بود». پاسخ رهبران دیگر کشورها رنگ احتیاط دارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت «آمادۀ سفر به کمپ دیوید هست، به شرط آنکه شرایط سلامتی فراهم باشد». نخست وزیر کانادا نیز چنین سفری به به نظر «کارشناسان بهداشتی» مشروط ساخت. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با تاکید بر هدف این دیدار به دونالد ترامپ یادآوری کرد که «شکل برگزاری این اجلاس هر چه باشد، او خواستار چندجانبه‌ گرائی خواهد شد».

اروپا باید در انتظار دومین موج اپیدمی باشد

اروپا که پس از یک دورۀ بحرانی اینک با روند کاهش شیوع بیماری روبروست، بگزارش «مرکز اروپائی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها» بدون تردید با بازگشت و موج دوم آن روبرو خواهد بود. رئیس این مرکز «آندرآ  اَمون» روز پنجشنبه در گفتگوئی با روزنامۀ گاردین، گفت پرسش این نیست که آیا موج دومی در کار خواهد بود یا خیر، بلکه پرسش اینست که دومین موج شیوع «چه هنگام   و با چه گستره‌ای» خواهد رسید. او تاکید کرد که «ویروس گرداگرد ما بیش از ماه های ژانویه و فوریه در چرخش است» بویژه آنکه نرخ افراد مصونیت یافته در موج اول بسیار اندک است. او یادآوری می‌کند که در اروپا «٨۵ تا     ٩٠ درصد» جمعیت تا کنون با ویروس تماس نداشته و بنابراین مصونیتی نیافته است. «آندرآ اَمون» تاکید می‌کند که «زمان سبک کردن سختگیری‌ها نرسیده است». او تائید کرد که اوج بیماری در اروپا پایان یافته و شمار موارد تازه در بیشتر کشورهای قاره همچنان رو به کاهش دارد. «مرکز اروپائی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها» یکی از نهادهای وابسته به اتحادیۀ اروپاست که مقر آن در سوئد قرار دارد.

در اروپا، بلژیک به نسبت جمعیت خود بیش از همۀ دیگر کشورها با مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مواجه بوده است. این کشور برای هر صدهزار نفر از جمعیت خود، ٧٩ تن را از دست داده است. این نسبت برای اسپانیا به ۶٠، برای ایتالیا به ۵٣، در بریتانیا به ۵٣ و در فرانسه به ٤٣ بالغ می‌شود. شمار بیماران در اروپا روز پنجشنبه به ١٩۵۵۶٠٠ نفر و شمار درگذشتگان به ١۶٩٩٣٢ نفر رسید.

در همین حال، آژانس اروپائی امنیت هوائی و مرکز اروپائی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در بیانیۀ مشترکی خواستار اجباری کردن استفاده از ماسک برای کارکنان و خدمه و نیز مسافران در کلیۀ پروازهای هوائی شدند. بر اساس این بیانیه داشتن ماسک از هنگان ورود در فرودگاه مبدا تا زمان خروج از فرودگاه مقصد باید اجباری گردد. این بیانیه همچنین خواستار رعایت فاصلۀ اجتماعی به میزان یک متر ونیم در صورت امکان در سراسر طول سفر شده است. انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوائی که از اجتماع ٢٩٠ کمپانی هواپیمائی تشکیل شده، مخالفت خود را با این خواست اعلام کرد، زیرا «چنین تصمیمی نرخ پذیرش مسافران را چنان کاهش می‌دهد که دیگر هیچ پروازی مقرون به صرفه نخواهد بود».

ابراز نگرانی در ایتالیا و اجباری شدن ماسک در اسپانیا

رئیس شورای وزیران ایتالیا، جوزپه کونته، با اشاره به شور و شوق شهروندان برای آغاز دیدارها و گردهمائی در کافه‌ها هشدار داد که «در مرحلۀ کنونی بیش از همیشه رعایت فاصلۀ بهداشتی و داشتن ماسک ضروری است». ایتالیا نخستین کشور اروپائی بود که از ٩ مارس به برقراری قرنطینه اقدام کرد و از ٤ ماه مه با حفظ پاره‌ای  محدودیت‌ها به قرنطینه پایان داد.

در اسپانیا، استفاده از ماسک که تا کنون تنها در وسائل حمل و نقل عمومی اجباری بود، از امروز در خیابان‌ها و کلیۀ اماکن عمومی برای کلیۀ افراد بالاتر از شش سال اجباری شد.

فرانسه : تداوم کاهش بیماران، نگرانی از بازگشت بیماری

در فرانسه آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداری پنجشنبه شب اول خرداد از درگذشت ٨٣ نفر در ٢٤ ساعت گذشته حکایت می‌کند. شمار درگذشتگان در این کشور از آغاز شیوع بیماری تا کنون این چنین به ٢٨٢١۵ نفر بالغ می‌شود. شمار بیماران تائید شده در این روز (١٤٤١۶٣ نفر) نشان می دهد که در شبانه روز گذشته ٣١٨ نفر دیگر به این بیماری ابتلا یافته‌اند. شمار افراد بستری در این کشور پنجشنبه شب به ١٧۵٨٣ نفر و شمار بیماران حاد که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر قرار دارند به ١٧٤۵ نفر می‌رسد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در آستانۀ تعطیلات چهار روزۀ پایان هفته از شهروندان این کشور خواست سختگیری‌ها کنار نگذارند. وزیر بهداری نیز هشدار داد که امکان بازگشت و یا برآمدن موج دوم بیماری وجود دارد و هنوز باید حداقل دوهفتۀ دیگر انتظار کشید تا نتایج دقیق تر تمهیدات بکاربسته روشن شود.

١۵٠٠٠٠ هزار نفر ناگزیر در میانۀ آب‌ها مانده‌اند

شیوع ویروس کرونا شمار فروانی از دریانوردان و کارکنان سکوهای واقع در میان دریاها و اقیانوس‌ها را از بازگشت به خشکی محروم کرده است. بسیاری از آنان اینک ماه‌هاست در انتظار بازگشت به خشکی بسر می‌برند. بسیاری از آنان در سکوهای نفتی، شمار دیگری در کشتی‌های خود سرگردان مانده‌اند. لغو رفت و آمد‌های دریائی، نبود پروازهای هوائی، بسته ماندن بسیاری از مرزها و شماری از بندرها و نیز سخت گیری برخی کشورها در اجازۀ عبور دلایل عمدۀ این موقعیت است. بگفتۀ یک دریانورد وابسته به شرکت فرانسوی خدمات دریائی «بوربون»، شمار این افراد در جهان به ١۵٠٠٠٠ نفر می‌رسد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز