کرونا در جهان: در جستجوی راه سوم، میان الزامات اقتصادی و احتیاط‌های بهداشتی

Submitted on س., 05/05/2020 - 12:58

به گفتۀ یک کارشناس بورس آمریکایی "تا حالا دو گزینه را در برابر ما قرار می‌دادند: متوقف کردن اقتصاد برای نجات جان آدم‌ها و یا به راه انداختن اقتصاد برای نجات مشاغل"... اما این کارشناس معتقد است که "طرح مسئله به این صورت درست نیست و باید به دنبال راه سوم بود: بازگشایی مسئولانۀ فعالیت‌های اقتصادی".

ولی حد و مرز "بازگشایی مسئولانه" درست معلوم نیست. مردم از خود می‌پرسند "بالاخره چه روزی باید به سر کار بازگردیم؟"... "کلاس‌های درس بچه‌ها به شکلی خواهد بود؟"... "فاصلۀ میان دو میز رستوران چقدر باید باشد؟"...تمامی این پرسش‌ها و ابهامات در سطوح خرد و کلان، معادلۀ بسیار پیچیده‌ای برای دولت‌ها ساخته که دو متغیّر بزرگ آن همچنان شاخص ‌رشد اقتصادی و میزان تلفات است.

به طور کلی از عصر دیروز – دوشنبه ۴ مه/ ١۵ اردیبهشت – خوشبینی اندکی به بورس‌های بزرگ جهان و همچنین به بازار نفت بازگشت. بهای نفت به طور میانگین حدود ۶درصد افزایش داشت. این دگرگونی، نتیجۀ مستقیم به راه افتادن برخی فعالیت‌های اقتصادی در گوشه و کنار جهان است. روز سه‌شنبه ۵ مه شرکت نفتی "توتال" اعلام کرد که به دلیل سقوط قیمت نفت طی سه ماه اول سال جاری، سود این شرکت نسبت به دورۀ مشابه در سال گذشته ٩٩درصد کاهش داشته است. با اینهمه و بر خلاف بسیاری از شرکت‌های بزرگ، توتال حتی در این دورۀ مصیبت‌زده چیزی ازدست نداده و فقط ٣۴ میلیون دلار سود برده است.

دیروز و امروز، بورس‌های نیویورک (وال استریت)، لندن، فرنکفورت و پاریس نیز شاهد روند صعودی بودند. این حرکت مثبت بسیاری از صاحبان صنایع را امیدوار کرد که "بازار همچنان محکم است". با اینحال اکثر شرکت‌های بزرگ و صنایع نگران ضررهای سه ماه اخیرند و از خود می‌پرسند که سال ٢٠٢٠ را در چه وضعیتی به پایان می‌رسانند. در واقع گرایش مثبت بورس‌های بزرگ هنوز بیش از حد لرزان و مردد است و چندان اطمینانی به ادامۀ آن نیست.

روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت/ ۵ مه، در لندن اعلام شد که ماه گذشته (آوریل)، برای صنایع خودروسازی بریتانیا، بدترین ماه از سال ١٩۴۶ تاکنون بوده: در این ماه تعداد اتوموبیل‌های شماره‌گذاری شده نسبت به سال قبل ٩٧درصد کاهش داشته است؛ این رقم باعث شد که انگلیسی‌ها برای چند ساعت، شمار قربانیان ویروس کرونا را فراموش کنند (بیش از ٣٢هزار نفر)...

در ایتالیا و فرانسه نیز وضعیت بازار خودرو چندان بهتر نبوده. اما گذشته از صنایع خودروسازی، جهانگردی و هوانوردی هم مصیبت‌زده‌اند. روز گذشته "وارن بافت" میلیاردر آمریکایی اعلام کرد که به ناچار تمامی سرمایه‌های خود را از شرکت‌های هواپیمایی بیرون می‌کشد. این خبر به تنهایی کافی بود تا تمامی هوانوردی جهانی را بهت‌زده و بلاتکلیف کند.

ماه آوریل برای اقتصاد اسپانیا نیز دورۀ سیاهی محسوب می‌شود: در این دوره بیش از ٢٨٠هزار نفر به شمار بیکاران افزوده شده‌ که اکثراً در حوزۀ جهانگردی شاغل بوده‌اند. شمار کل بیکاران در این کشور به ٣٫٨ میلیون نفر رسیده است.

در آمریکا که احتمال داده می‌شود شمار قربانیان کرونا بزودی از مرز صدهزار نفر فراتر رود، محافل اقتصادی بی‌صبرانه انتظار شاخص ماهانۀ بیکاری را می‌کشند. از آغاز اپیدمی تاکنون بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی تقاضای کمک دولتی برای بیکاری کرده‌اند. از بین رفتن مشاغل، هراس بزرگ دونالد ترامپ است.

امروز سه‌شنبه ١۶ ادریبهشت، دولت استرالیا هم اعلام کرد که طی وضعیت اضطراری، اقتصاد این کشور هر هفته حدود ٢٫٣ میلیارد یورو ضرر داده است.

با وجود اختلاف نظرهای فراوان در مورد نحوۀ مقابله با ویروس کرونا، تقریباً همۀ کارشناسان باور دارند که راه‌حل نهایی، ساخت واکسن است. هم‌اکنون بیش از صد پروژۀ مختلف در سطح جهان برای تهیۀ واکسن جریان دارد.

روز گذشته – دوشنبه – به ابتکار کمیسیون اروپا یک کنفرانس ویدئویی برای جمع‌آوری پول و کمک به ساخت واکسن برگزار شد. در پایان کنفرانس، خانم اورزولا فن دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که مبلغ ٧٫۴ میلیارد یورو جمع‌آوری شده است. ایالات متحد آمریکا، روسیه و هند، ۳ غایب بزرگ این جلسۀ مجازی بودند که مرکز برگزاری آن در بروکسل قرار داشت. چین به سهم خود پرداخت ۴۶ میلیون دلار را متعهد شد.

اورزولا فن دِر لاین به این مناسبت گفت: "باید هرطور شده واکسن بیماری کووید١٩ را بیابیم و آن را در چهار گوشۀ جهان تولید کنیم و با قیمتی مناسب در دسترس قرار دهیم". امانوئل ماکرون نیز با اشاره به غیبت آمریکا گفت: " ̋هر کس به فکر خود̏  اشتباه بزرگی است". آخرین کسی که کمک خود را در این کنفرانس مجازی اعلام کرد، خانم مادونا هنرمند آمریکایی بود که یک میلیون دلار برای ساخت واکسن پرداخت. سازمان بهداشت جهانی نیز با پشتیبانی از این ابتکار، اعلام کرد که فقط کشف یک واکسن می‌تواند اپیدمی جهانی کووید١٩را حقیقتاً پایان دهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز