کرونا به تهران و گیلان رسید | آمار کشته‌ها در ایران زیاد شد

Submitted on جمعه, 02/21/2020 - 08:39

جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا در ایران؛ کرونا به تهران و گیلان رسید | آمار کشته‌ها در ایران زیاد شد
کیانوش جهان‌پور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در جدیدترین پست توییتری خود از ابتلای ۱۳ نفر دیگر به کرونا در ایران خبر داد.


كرونا

کیانوش جهان‌پور،‌ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در جدیدترین پست توییتری خود از ابتلای ۱۳ نفر دیگر به کرونا در ایران خبر داد و نوشت: ابتلای ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران و ۲ نفر در گیلان تایید شده است.

علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت نیز در توییتی نوشت: نتایج تست کرونا چهار بیمار مشکوک در تهران مثبت بود. هفت مورد مثبت جدید هم در قم و دو مورد هم در رشت تایید شده است. متاسفانه دو نفر از مبتلایان جدید هم فوت کردند. در مجموع تا این لحظه ۱۸ مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده که چهار نفر فوت کردند. تعدادی موارد مشکوک نیز بستری و تحت مراقبت هستند.

دو شهروند قمی نیز پیش از این به کرونا مبتلا شده بودند که جان خود را از دست دادند.

مشروح توضیحات رییس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: به‌نظر می رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ ، بیشتر در گروه‌های مسن و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می شود و شدت بیماری زایی این ویروس لزوما از آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.

کیانوش جهانپور گفت:‌ در روزهای گذشته ۷۳۵ بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا در کشور بستری شدند که بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌ها ابتلای ۱۳ مورد دیگر به کووید۱۹ قطعی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ اغلب موارد جدید مبتلا به کووید۱۹ یا ساکن قم هستند یا سابقه سفر به قم را دارند و حال عمومی فرد مبتلا شده به کووید۱۹ در اراک نسبت به روزهای گذشته بهتر است. ضمن اینکه موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ نیز بیشتر در گروه‌های مسن و یا دارای بیماری های زمینه ای و یا نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده می شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.

جهانپور اظهار کرد: با بررسی های انجام شده از بین افراد مشکوک، تا کنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید۱۹ بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش های انجام شده، ابتلای ۱۳ مورد جدید تا امروز قطعی به نظر می رسد.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند و یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، ۷ مورد مربوط به شهر قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.

رییس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید ۱۹، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته‌اند اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است.

جهانپور ادامه داد: در شهر اراک روز گذشته آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان دهنده ابتلا به کووید۱۹ بود که در گزارش روز گذشته اعلام شد، ۸ مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید۱۹ نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید ۱۹ در اراک که از همکاران پزشک ما است نسبت به روز گذشته بهتر گزارش شده است.

براساس اعلام وبدا، وی یادآور شد: بنظر می رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ ، بیشتر در گروه‌های مسن و یا دارای بیماریهای زمینهای و یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می شود و شدت بیماری زایی این ویروس لزوما از آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شستشوی مداوم دستها با آب و صابون مایع، ضد عفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آنها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک از جمله قلیان در این مورد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهد کرد.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت به ادعای پنهان کاری وزارت بهداشت | با روح و روان مردم بازی نکنید
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توئیتی با بیان اینکه در خصوص ابتلا به ویروس کرونا بدون اخذ جواب آزمایش نمی‌توان هیچ موردی را قطعی اعلام کرد، گفت: با روح و روان مردم بازی نکنید.


کیانوش جهانپور

جهانپور بامداد جمعه در این توئیت افزود: نتیجه قطعی آزمایشات تشخیصی ‎کووید ۱۹ از زمان ارسال نمونه ٤٨ ساعت زمان می‌برد.

او ادامه داد: ممکن است این تصور پیش آید که پنهان کاری می‌شود اما بدون اخذ جواب آزمایش نمی‌توان هیچ موردی را قطعی اعلام کرد و قطعا چنین هم نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در همه دنیا چنین است، با روح و روان مردم بازی نکنید.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون افراد زیادی در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تاکنون در کشورهای مختلفی از جمله ایران، آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات این بیماری گزارش شده است.

واکنش سفیر چین در تهران درباره ورود کرونا به ایران با شعری از سعدی
سفیر چین در تهران در صفحه توییترش نوشت: در مبارزه با کووید-۱۹، ملت چین در کنار ملت ایران می‌ایستند.


ايران و چين

«چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران در پی ابتلای چند نفر در ایران به ویروس کرونا امروز جمعه دوم اسفند ماه در صفحه توییترش با انتشار تصاویری از پرچم‌ ایران و چین و شعر سعدی که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، نوشت: «در مبارزه با کووید-۱۹، ملت چین در کنار ملت ایران می‌ایستند.»

منشاء احتمالی کرونا در ایران اعلام شد | ردپای چینی‌ها در قم
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: احتمالا منشاء بیماری کرونا کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند.

ويروس كرونا

مینو محرز عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشاء این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده‌اند رسیده و چون این افراد ضعیف‌تر بوده‌اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده‌اند.

وزارت بهداشت در مورد کرونا کوتاهی نکرده است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا کوتاهی نکرده است. این دستگاه به صورت علمی کار خود را انجام می‌دهد و کار خود را بلد است از جمله اینکه اکنون اعلام کرده‌اند که تجمع و تردد در اماکن مذهبی قم مدیریت شود. به هر حال ممکن است محدودیت هایی برای شناسایی یا اطلاع‌رسانی زودتر بیماری وجود داشته باشد که در اختیار وزارت بهداشت نباشد اما اگر ارگان‌های دیگر اجازه دهند و همکاری کنند وزارت بهداشت می‌تواند اپیدمی کرونا را کنترل کند.

وی در مورد احتمال محدودیت در تردد ایرانیان به خارج از کشور گفت: فکر نمی‌کنم کشورهای دیگر محدودیتی برای تردد ایرانیان ایجاد کنند. در خبری که در فضای مجازی خواندم، آمده بود که در کانادا یک ایرانی را که مشکوک به کرونا بود، قرنطینه کرده‌اند. واقعیت این است که در صورت شناسایی ایرانیان مشکوک به کرونا و بیمار حداکثر مدتی آنان را قرنطینه می‌کنند و امیدوارم محدودیت تردد سفر به خارج برای ایرانیان به وجود نیاید زیرا اکثر کشورها نیز این محدودیت را برای اتباع کشورهایی که درگیر این بیماری هستند ایجاد نکرده‌اند و فقط محدودیت‌هایی برای اتباع کشور چین برقرار شده است.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز