جو بایدن با پیروزی در انتخابات مقدماتی «سه‌ شنبۀ بزرگ»، بار دیگر پیشتازِ نامزدهای دموکرات شد

Submitted on چ., 03/04/2020 - 13:13

«جو بایدن» که در هفته‌های گذشته با چند شکست پیاپی از کاروان نامزدهای حزب دموکرات برای بدست گرفتن پرچم نامزدی رسمی حزب عقب افتاده بود و بسیاری او را «کنار رفته» تلقی می‌کردند، با پیروزی در انتخابات روز گذشته، بار دیگر به میدان مبارزه بازگشت.

پیروزی او در ٩ ایالت از ١٤ ایالتی که در رای گیری سه شنبه ٣ مارس/١٣ اسفند شرکت داشتند به وی امید فراوان داد چنانکه اینک رسانه‌ها از بازگشت او سخن می‌گویند.

جو بایدن با پیروزی در سه ایالت تگزاس، ویرجینیا و کارولینای شمالی، یک روزه سه ایالت از چهار ایالتی را که بیشترین شمار نمایندگان را به کنگرۀ ملی حزب می‌فرستند، از آنِ خود کرد. او در شش ایالت آلاباما، اوکلاهما، تنسی، آرکانزاس، مینه سوتا و ماساچوست نیز به پیروزی رسید. او شب گذشته در پی این پیروزی‌ها وعده داد حزب دموکرات را تا پیروزی در انتخابات آینده پیش برد.

جو بایدن سه‌شنبه شب در برابر هواخواهان خود با اشاره به پیروزی خویش گفت «این کارزار به دونالد ترامپ یادآوری می‌کند که باید چمدان‌های خود را به بندد». او گفت «کارزار ما تازه آغاز شده است. برخی از حرکتی که ما ایجاد کردیم به عنوان انقلاب یاد می‌کنند. حضور ما در این کارزار به شمار رای دهندگان در انتخابات افزود».

جو بایدن وعده داد «گام به گام تا کاخ سفید» پیش رود و از رای دهندگان خود خواست برخیزند و سرنوشت کشور را بدست گیرند.

جدی‌ترین رقیب وی، برنی ساندرز، که با پیروزی در نخستین رای گیری‌ها به کسب نامزدی حزب دل بسته بود، این بار تنها در دو ایالتِ «ورمونت» و «یوتا» پیروز شد، در کالیفرنیا با ٩ امتیاز بیش از رقیب خود در صدر قرار دارد و در «مین»، ایالت کوچک هم مرز کانادا با وی برابری می‌کند.

برنی ساندرز نیز به پیروزی نهائی خود بسیار امیدوار است. او شب گذشته به طرفداران خود وعده داد «دونالد ترامپ را از کاخ سفید بیرون» راند.

برنی ساندرز نیز در برابر طرفداران خود گفت «قاطعانه اطمینان می‌دهد که پیروز انتخابات درون حزبی خواهد بود و «خطرناکترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا [دوناد ترامپ] را نیز شکست خواهد» داد. او تاکید کرد که «نمی‌توان دونالد ترامپ را با سیاست‌های همیشگی شکست داد» و تنها کارزار و جنبشی که وی به راه انداخته است «می‌تواند ترامپ را شکست دهد».

بسیاری از تحلیل گران، گرایش تازۀ بورس و افزایش بهای سهام را پس از یک دوره کاهش، به پیروزی جو بایدن، نامزد میانه رو و دور شدن چشم انداز پیروزی رقیب چپ گرای او برنی ساندرز نیز نسبت می‌دهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز