جمعی از زندانیان سیاسی از «ابتکار» میرحسین موسوی برای عبور از جمهوری اسلامی حمایت کردند

Submitted on ی., 02/05/2023 - 13:59

در این بیانیه آمده است: «حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، حق مسلم و مستمر است و هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان از این حق محروم کرد. بسیاری از ملت‌ها تلاش می‌کنند بر پایه خرد جمعی و با بهره‌گیری از مقاومت خشونت‌پرهیز، دولت‌ها را به تمکین در برابر این حق وادار کنند.»

این زندانیان سیاسی اضافه کردند: «ملت ایران از انقلاب مشروطه در یکصد و پانزده سال پیش تا انقلاب ۱۳۵۷ در چهل و پنج سال، پیش تلاش کردند تا به اتکای حق تعیین سرنوشت استبداد را مهار و حکمرانان را به حاکمیت قانون عادلانه وادار کنند.»

به عقیده امضاکنندگان بیانیه، «در شرایط کنونی که بحران‌های دامنه‌دار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به نارضایتی عمومی گسترده از نظام حکمرانی منجر شده و جامعه ایران را در برابر تهدیدها و مخاطرات جدی داخلی و خارجی آسیب‌پذیر کرده، تنها راه‌حل خروج از بن‌بست، تسلیم شدن حاکمیت به حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود آنان است، زیرا ایران و ایرانیان نیازمند و مهیای تحولی بنیادین‌اند که خطوط اصلی‌اش را جنبش پاک «زن‌، زندگی، آزادی» ترسیم کرده است.»

بر این اساس، امضاکنندگان این حمایت خود را از بیانیه اخیر موسوی مبنی بر «۱) برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم در مورد ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید، ۲) در صورت پاسخ مثبت مردم تشکیل مجلسی مرکب از نمایندگان واقعی ملت از طریق انتخاباتی آزاد و منصفانه و ۳) همه‌پرسی درباره متن مصوب آن مجلس به منظور استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون» اعلام کردند.

آنان همچنین بر «تلاش خود را برای پیشبرد این برنامه و گذار مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز به ساختاری کاملا دمکراتیک و ایران توسعه‌یافته» تاکید کردند.

مصطفی تاجزاده، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، مهدی محمودیان، سعید مدنی، مصطفی نیلی، فائزه هاشمی، امضاکنندگان این بیانیه هستند.

روز شنبه، میرحسین موسوی در بیانیه‌ای خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تدوین یک قانون اساسی و نظام سیاسی جدید در ایران شد و نوشت نظام جدید مد نظر او «نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون و مطابق باموازین حقوق انسانی و برخاسته از اراده مردم» است.

او افزود: «اقتدار در سلاح و سرکوب نیست، بلکه در همراهی ملت است، همان ملتی که اگر نگاهش متوجه و علاقمند به نظمی جدید باشد ساختار پیشین، بخواهد یا نخواهد فرو می‌ریزد.»

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز