جمعی از سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی: روسیه همانند چین، تمامیت ارضی ایران را وجه‌المصالحه قرار داده است

Submitted on ی., 07/16/2023 - 06:02

جمعی از سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای، درباره موضع اخیر روسیه در حمایت از امارات متحده عربی درباره ادعای مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی، ضمن انتقاد از «نگاه یکسویه (جمهوری اسلامی) به اصل بازدارندگی در روابط بین‌الملل»، تصریح کردند: «متاسفانه یکبار دیگر در عرصه روابط دیپلماتیک با کشورها شاهد هستیم که فدراسیون روسیه همانند جمهوری خلق چین برای پیگیری اهداف منطقه‌ای و منافع خود تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه قرار داده و از این طریق به منافع ملی ایران در عرصه بین‌المللی بی اعتنایی آشکار نموده است».

امضاکنندگان این بیانیه، ضمن تاکید بر وظیفه جمهوری اسلامی مبنی بر «صیانت از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و استقلال و امنیت کشور»، یادآور شدند: «دیپلماسی عزتمندانه اقتضا می‌نماید که بهر طریق ممکن و موثر از ادامه چنین جهت‌گیری‌های غیر قابل قبول در مراودات کشورهای دوست جلوگیری شود».

این دیپلمات‌ها، ضمن یادآوری «لزوم تعامل سازنده با همه کشورهای جهان از جمله فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، بر مبنای قانون اساسی و قوانین موضوعه»، تاکید کردند: در عین حال، «عرصه منافع ملی و بویژه تمامیت ارضی ایران جای هیچگونه مماشات با هیچ کشور و نظام سیاسی نیست».

امضاکنندگان، در بخش دیگری از این بیانیه، متذکر شدند: «بدون شک تکیه مطلق بر مراودات دوستانه با بخشی از کشورها در عرصه معادلات و داد و ستد بین‌المللی» و «در دستور کار نبودن یک سیاست خارجی متوازن با طیف بزرگی از بازیگران اثرگذار منطقه‌ای و جهانی»، «میل کشورهای فرصت‌طلب» را برخواهد انگیخت».

آنان افزوده‌اند: «سیاست شرق‌گرایی یک سویه و غرب‌ستیزی افراطی و انکار روابطی متوازن با کشورها و قدرتهای جهانی بدون توجه به الزامات ژئوپولیتیکی ایران خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع کشور وارد ساخته و هزینه‌های گزافی را تحمیل می نماید».

مرتضی الویری، ناصر سرمدی، علی اشرف مجتهد شبستری، محسن امین زاده و حسین موسویان از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در واکنشی دیگر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه ۲۵ تیر، در نشست علنی مجلس، با اشاره به موضع‌گیری روسیه در همراهی با کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران، گفت:‌ «به همسایگان ایران از جمله روسیه اعلام می کنیم که حفظ ثبات و توسعه اقتصادی منطقه تنها بر مبنای رعایت اصول حسن همسایگی از جمله احترام به تمامیت ارضی کشورمان موثر است».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز