حسین امیرعبداللهیان: هیأتی از ایران برای شروع گفتگوها با آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم وین خواهد شد

Submitted on چ., 11/02/2022 - 13:10

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران، روز چهارشنبه ۱١ آبان، در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه، گفت: «درباره نشست «گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد» که روز شنبه بعد با مشارکت ۱۸ کشور در سطح معاونان وزرای خارجه در تهران برگزار می‌شود، گفتگو کردیم».

وی افزود: «این نشست که به مدت یک روز در تهران برگزار خواهد شد، موضوعات مهمی چون آثار تحریم‌ها و راههای برون‌رفت از آن، مقابله با یکجانبه‌گرایی و همکاری‌های متنوع کشورهای عضو را در بر خواهد گرفت».

وزیر امور خارجه ادامه داد: «این نشست بخشی از فرمت موجود در نشست سال جاری سازمان ملل متحد در نیویورک است که میزبانی آن برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد».

حسین امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد: در روزهای آینده هیاتی از جمهوری اسلامی ایران برای شروع گفتگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین اعزام خواهد شد».

وی تصریح کرد: «محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر این موضوع اتفاق نظر دارند و امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکز بر نگاه فنی و براساس توافق گذشته نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مطرح شده از سوی این آژانس در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران بتواند از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کند».

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به آخرین روند مذاکرات رفع تحریم ها تأکید کرد: «در راستای رسیدن به گام‌های پایانی توافق، به‌رغم برخی از اظهارات متناقض شماری از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و به موازات اقدامات و گفتگوها در وین، رایزنی ها برای نهایی کردن توافق از طریق هماهنگ کنندل اتحادیۀ اروپا  جریان دارد».

حسین امیرعبداللهیان در ادامه افزود: «من امروز تا دقایقی دیگر با آقای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات در مورد آخرین وضعیت مذاکرات و انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو می‌کنم.»

اظهارات وزیر امور خارجۀ ایران دربارۀ اعزام هیأتی از تهران به وین، در حالی صورت گرفته است که با ادامۀ اعتراضات داخلی در ایران، امیدها به حصول توافق برای احیای برجام کاهش یافته است.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پس از دومین پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا متوقف باقی مانده، اما هنوز هیچ کدام از طرفین به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که این مذاکرات پایان یافته است.

رابرت مالی نمایندۀ ویژه آمریکا در امور ایران، نیز اخیراً تایید کرد که از زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای توافق را رد کرده و خواسته‌های بیشتری را مطرح کردند، هیچ تحولی در مذاکرات احیای برجام روی نداده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز