هشدار تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران: جنبش اعتراضی معلمان در برابر «پرونده‌سازی» و «صدور احکام سنگین» مقاومت می‌کند

Submitted on Mon, 05/15/2023 - 18:39

در بیانیه این نهاد صنفی، با اشاره به بازداشت سیسل کوهلر و همسر او ژاک پاریس، دو معلم و فعال صنفی فرانسوی، در اردیبهشت سال گذشته آمده است: این دو معلم فرانسوی و نمایندگان بین‌المللی سندیکاهای فرانسه، در سفری به ایران با ویزای توریستی و مجوز وزارت امور خارجه فرانسه، پس از دیدار با شماری از معلمان و فعالین کارگری بازداشت شده و از آن تاریخ تا امروز در بند امنیتی ٢٠۹ در بازداشت هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با اشاره به  پخش «اعترافات اجباری» این دو معلم فرانسوی در یک برنامه تلویزیونی، آن را «اقدامی بی‌شرمانه و غیرقانونی» از سوی صدا و سیما و در «همدستی با نیروهای امنیتی» توصیف کرد.

این نهاد صنفی، ضمن تاکید بر «عدم وجاهت قانونی اعترافات تلویزیونی»، تصریح کرد: «بنا بر سابقه فعالیت سندیکایی این دو معلم و مجوز نهادهای امنیتی برای سفر آنان به ایران، هر آنچه که در اعترافات اجباری گفته‌ می‌شود کذب محض است و کم‌ترین قرابتی با واقعیت ندارد».

🔴 بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص سالگرد سرکوب معلمان و دستگیری دو معلم فرانسویلینک به بیانیه:https://t.co/rPQZJjVPjw pic.twitter.com/bK27LtMY4i

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در ادامه، با اشاره به سرکوب معلمان ایرانی، یادآور شد: «سال گذشته در چنین روزهایی با حمله  سراسری نیروهای امنیتی صدها معلمی که به وضعیت کنونی ساختار آموزشی معترض بودند دستگیر شدند».

همین نهاد صنفی تاکید کرد: نهادهای امنیتی «در ادامه سناریوسازی‌های نخ‌نما و تکراری تلاش کردند تا فعالیت‌ها معلمان را به برنامه‌های دیگر دولت‌های جهان منتسب کنند تا از این راه سرکوب‌های بی‌شرمانه علیه معترضان را دامن زنند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با اشاره به اتهامات وارده شده علیه فعالان صنفی ایرانی مبنی بر دیدار با دو نماینده سندیکای فرانسوی، ضمن تاکید بر فعالیت «مستقل» تشکل‌های صنفی معلمان در ایران در تمامی دوران فعالیت خود، یادآور شد: ارتباطات بین‌المللی فعالین صنفی و تشکل‌های معلمان ایران با تشکل‌های مستقل معلمان دیگر کشورها امری کاملا معمول و پذیرفته شده در سراسر کشورهای آزاد جهان است.

این نهاد صنفی متذکر شد: جنبش اعتراضی معلمان ایران، ریشه در ناتوانی حاکمیت در حل بنیادین مسایل آموزشی دارد و این جنبش اعتراضی، برای حل مسایل آموزش در برابر بی‌تدبیری‌های حاکمیت مقاومت می‌کند.

در پی بازداشت سیسل کوهلر و ژاک پاریس، دو معلم و فعال صنفی فرانسوی، در جریان سفر توریستی به ایران، نهادهای امنیتی شماری از اعضا کانون نویسندگان ایران و فعالان کارگری و فرهنگیان، از جمله کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران، آنیشا اسداللهی و رضا شهابی، فعالان کارگری، را در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، به اتهام دیدار با این دو عضو سندیکاهای فرانسوی بازداشت کردند.

در گزارشی که روز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت، منتشر شد، آنیشا اسداللهی با حکم دادگاه انقلاب تهران به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد که پنج سال آن قابل اجرا است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز