هشدار کارشناسان؛ بانک کانادا برای جلوگیری از رکود شدید باید نرخ بهره را ۳ درصد کاهش دهد

Submitted on پ., 11/30/2023 - 20:22

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، بدهی بالای خانوارها به لحاظ تاریخی فشار مالی زیادی بر کانادایی ها وارد می کند و دیوید روزنبرگ اقتصاددان برجسته کانادایی اخیرا هشدار داد که اگر کانادا بخواهد از رکود اقتصادی شدید جلوگیری کند، بانک مرکزی باید به میزان قابل توجهی نرخ بهره را حداقل تا ۳ درصد کاهش دهد. روزنبرگ روز گذشته در مصاحبه با بلومبرگ این هشدار را مطرح کرد.

روزنبرگ، رئیس Rosenberg Research، گفت که استرس مالی خانوارها در کانادا به سطوح بحرانی رسیده است و انتظار می‌رود نسبت بدهی به درآمد خانوار از ۱۷۰ درصد فراتر رود. او گفت که چنین نرخ بالایی با توجه به نرخ فعلی یک شبه ۵ درصدی بانک مرکزی کانادا، ناپایدار است.

در ماه می، زمانی که نرخ بهره بانک مرکزی ۴/۵ درصد بود، CMHC شرکت وام مسکن و مسکن کانادا اعلام کرد که سطح بالای بدهی خانوارهای کانادا که بالاترین سطح در میان گروه های G7 است، خطرات قابل توجهی برای اقتصاد ایجاد می کند و آن را به ویژه در برابر اقتصاد جهانی آسیب پذیر می کند.

از آن زمان، بانک مرکزی دو بار دیگر نرخ بهره را افزایش داده است و روزنبرگ معتقد است که سطوح فعلی نرخ بهره برای اکثر کانادایی ها ناپایدار است. وی گفت: بانک مرکزی برای جلوگیری از رکود شدید باید نرخ بهره را به شدت کاهش دهد و انتظار دارد بانک کانادا حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد پایه کاهش دهد تا فشار اقتصادی کاهش یابد.

روزنبرگ گفت که اقتصاد کنونی کانادا در حال حاضر در رکود به سر می برد، همانطور که توسط تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) ثابت یا منفی در سه ماهه اخیر مشهود است. او معتقد است رشد جمعیت رکود اقتصادی را پنهان کرده است و باعث می شود بانک کانادا بیش از حد بر تورم تمرکز کند.

روزنبرگ با نگرانی ها مبنی بر اینکه کاهش نرخ بهره منجر به افزایش تقاضا و افزایش مجدد تورم می شود، مقابله کرد و گفت که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی گفت: گرمای بیش از حد بازار مسکن که باعث افزایش تقاضای مسکن پس از کاهش نرخ سود شد، در کوتاه مدت رخ نخواهد داد و این بازگشت چندین سال طول خواهد کشید.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر هزینه های مسکن از شاخص قیمت مصرف کننده کانادا (CPI) حذف شود، نرخ تورم تنها ۱/۹ درصد است که در حال حاضر کمتر از سطح هدف بانک مرکزی کانادا است.

بانک مرکزی کانادا قرار است در تاریخ ۶ دسامبر نرخ بهره بعدی خود را اعلام کند. با این حال، صنعت املاک و مستغلات به طور کلی پیش بینی می کند که بانک مرکزی این بار نرخ بهره را بدون تغییر نگه خواهد داشت.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز