هر آنچه که باید درباره «دریافت ارز دانشجویی» بدانید

Submitted on ی., 03/05/2023 - 12:45

هر آنچه که باید درباره «دریافت ارز دانشجویی» بدانید

تامین هزینه‌های مالی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. با توجه به نوسان قیمت ارز و بالا رفتن قیمت دلار، طبیعی است که هزینه لازم برای خرید ارز و پرداخت شهریه دانشگاه‌ها و هزینه‌های زندگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دانشجویان بسیار گران تمام شود. به همین دلیل، دولت ایران برای تسهیل روند تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و کمک به آنها در دسترسی آسان‌تر به ارز مورد نظر خود، اقدام به ارائه ارز دانشجویی به افراد واجد شرایط کرده است. در این مطلب به بررسی نحوه دریافت این ارز دانشجویی و شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن خواهیم پرداخت.

ارز دانشجویی ارزی است که با نرخ دولتی ( نیمایی) به دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای خارجی را دارند ارائه می‌شود. معمولا قیمت این ارز کمتر از نرخ دلار در بازار عادی است و به دو شکلِ هزینه شهریه و هزینه زندگی به دانشجوها پرداخت می‌شود. دریافت آن تحت شرایط و قوانین خاصی صورت می‌پذیرد و برای درخواست آن باید مراحل لازم را پیموده و و ضوابط لازم را به درستی انجام داد.

بنابر اعلام وزارت علوم و طبق مصوبات ارائه شده، افرادی واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۱ هستند که شرایط زیر را دارا باشند:

دانشجویان می‌توانند برای پرداخت شهریه دانشگاه خود تا حداکثر ۱۵ هزار دلار در سال یا معادل آن به سایر ارزها، ارز دانشجویی دریافت کنند. همچنین سقف پرداخت ماهیانه این ارز برای هزینه زندگی دانشجویان حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به یورو یا سایر ارزها می‌باشد و به صورت شش ماهه و غالبا به دانشجویان ارشد و دکترا ارائه می‌شود. یعنی به هر دانشجو دو بار در سال ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد و هر شخص برای ۶ ماه تحصیل خود می‌تواند رقمی معادل ۶ هزار دلار ارز دانشجویی دریافت کند. اگر دانشجویی در زمان تحصیل همراه با خانواده خود زندگی کند، می‌تواند به ازای هر نفر به صورت ماهانه تا حداکثر ۵۰۰ دلار یا معادل آن، ارز کشور مورد نظرش را دریافت کند.

لازم به ذکر است که مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران در روز ۸ اسفند ۱۴۰۱ تصریح کرده است: «برای دانشجویان حدود ۱۹ هزار دلار سقف شهریه در نظر گرفته‌ایم. همچنین تا سقف ۲۵ هزار دلار در سال پرداخت ارز برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و اگر مازاد بر این حجم ارز را نیاز دارند می‌توانند به صرافی‌ها مراجعه و با کارت ملی ارز مازاد را خریداری کنند.»

علاوه بر این، دانشجویان واجد شرایط می‌توانند تسهیلات غیر ارزی هم دریافت کنند. این دانشجویان نیازی به پرداخت مبالغ صدور و دریافت ویزا نخواهند داشت، بر روی بلیط پرواز خود تا محل تحصیل تخفیف دریافت خواهند کرد و  برای خروج‌های با فاصله‌ی سه ماهه نیازی به پرداخت هزینه‌های عوارض خروج از کشور نخواهند داشت.

در این بخش به بررسی شرایط تحصیلی، اجتماعی و حقوقی که باعث می‌شود دانشجو مشمول دریافت ارز دانشجویی نشود خواهیم پرداخت.

متقاضیان دریافت ارز دانشجویی بعد از اطمینان از واجد شرایط بودن و دریافت تائیدیه‌های لازم می‌توانند برای تهیه مدارک و گواهی‌های لازم برای کسب ارز دانشجویی اقدام نمایند. مدارکی که برای دریافت ارز دانشجویی مورد نیاز می باشد به شرح زیر است:

۱.مدرک MSRT(MCHE): حداقل ۴۰ نمره

۲.مدرک TOLIMO: حداقل ۴۴۰ نمره

۳.مدرک IELTS: حداقل ۵.۰ نمره

۴.مدرک تافل: برای تافل PBT حداقل ۴۴۰ نمره و برای تافل IBT حداقل ۴۵ نمره

پرونده‌ای برای چگونگی پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا

برای دریافت ارز دانشجویی باید چند مرحله مختلف را طی کنید. در ابتدا باید در سامانه سجاد ثبت نام کرده و مدارک خود را به طور کامل در این سامانه بارگذاری کنید. در مرحله بعد باید برای رفتن به شعبه بانک و دریافت ارز دانشجویی خود فرم معرفی به بانک را تکمیل کنید.

۱.ثبت نام در سامانه سجاد

اولین قدم برای اخذ ارز دانشجویی، تشکیل پرونده در سامانه سجاد برای دانشجویان وزارت علوم یا سامانه موحد برای دانشجویان وزارت بهداشت است. این ثبت نام به صورت اینترنتی بوده و پس از تکمیل فرم ثبت نام به متقاضی شماره پرونده، نام کاربری و رمز عبور ارسال خواهد شد. پس از دریافت کد و شماره پرونده، دانشجو می‌بایست وارد پروفایل شخصی خود شده و از منوی مدیریت گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کند.

۲.ثبت درخواست و دریافت نامه معرفی به بانک

در این مرحله گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر می‌کنید. دریافت نامه مورد نظر، از طريق بانک‌های سراسر کشور امکان‌پذیر است. با توجه به تاريخ ذکر شده در فرم نامه، پس از تایید شدن درخواست‌تان در آن تاريخ به شعبه‌ی بانک انتخابی خود مراجعه خواهید کرد.

۳.تایید درخواست

پس از ثبت درخواست و قبل از تاريخ انتخابی شما، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طريق ایميل یا همان لیست درخواست‌ها، نتیجه آن به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفته باشد می‌توانید در تاريخ انتخابی و پس از تائيد و صدور كد رهگيري به شعبه بانک انتخابی خود مراجعه نمایید و ارز خود را دریافت نمایید. ولی اگر به هر دلیلی درخواست شما مورد تایید قرار نگیرد، باید اقدام به رفع خطای قید شده قبل از موعد مقرر کنید.

کارشناسی۶ سال /  کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ سال / کارشناسی ارشد پیوسته ۸ سال/ دکتری ۵ سال

 ریال کوین یا رمز ارز دیجیتال ایران چیست؟

 آیا دلارهای آمریکایی منتشر شده در قبل از سال ۲۰۲۱ در ژانویه ۲۰۲۳ باطل می‌شوند؟

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز