حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان؛ مولوی عبدالحمید از خشونت اعلام برائت کرد

Submitted on ش., 07/08/2023 - 11:01

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه با اشاره به اینکه تاکنون ابعاد این جریان برای وی مشخص نبوده و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند بی‌اطلاع است، پیشاپیش «نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حملۀ مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد» اعلام کرد.

او در این پیام از مردم استان سیستان‌وبلوچستان، به‌ویژه زاهدان، خواست که «ضمن حفظ آرامش و خویشتنداری، از هر نوع حرکت و عملی که باعث ناامنی می‌شود پرهیز کنند».

برخی خبرگزاری‌های ایران، امروز در ابتدا از حمله دو نفر مجهز به «کمربند انتحاری» به یک کلانتری در زاهدان خبر داده بودند. امری که کمی بعد از سوی مسئولان استان رد شد. 

بنا بر گزارش ایسنا، خبرگزاری نیمه دولتی ایران، علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، امروز ۱۷ تیرماه، در ساعات اولیه پس از این حمله اعلام کرد عامل انتحاری در حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان در کار نبوده و حدود ساعت ۷:۱۵ صبح امروز «چهار فرد مسلح ناشناس» با استفاده از نارنجک وارد برجک نگهبانی کلانتری شده و اقدام به این حمله کردند.

به گفته وی «افراد مسلح با استفاده از نارنجک به بخش ورودی و انتظامات کلانتری حمله کردند و با اقدام متقابل نیروهای انتظامی در همان نقطه زمین گیر شدند و به محوطه راه نیافتند».

بنا بر سخنان فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز این حمله، اوایل صبح امروز با ورود دو فرد مسلح به کلانتری ۱۶ کوی شهدا زاهدان آغاز شده و پس از آن نیز سه تن دیگر با «تجهیزات کامل» یکی از بالای کلانتری و افراد دیگر از طریق درگیری با ماموران وارد کلانتری شدند.

به گفته مسئولان استان، چهار مهاجم مسلح در درگیری با نیروهای انتظامی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، تلفن‌های همراه و اینترنت در برخی از شهرهای این استان از جمله زاهدان، سراوان و ایرانشهر دچار اختلال شده است.

کلانتری ۱۶ زاهدان محل درگیری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با شهروندان معترض در «جمعه خونین»، هشتم مهرماه پارسال، بود که در جریان آن دست‌کم یکصد شهروند بلوچ جان خود را از دست داده و بسیاری زخمی شدند.

شهروندان زاهدان در پی این کشتار، هر هفته بعد از نماز جمعه دست به راهپیمایی و اعتراض زده و هر بار با برخورد شدید نیروهای سرکوبگر مواجه شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان و رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان، در چهلم جمعه خونین زاهدان، به دلیل آن چه قصور خوانده شد، برکنار شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز