حملات موشکی گستردۀ روسیه به کی‌یف و ۹ منطقه در اوکراین؛ برق نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا قطع شد

Submitted on پ., 03/09/2023 - 07:29

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند)، رشته حملات جدید روسیه به مناطق مختلف اوکراین را محکوم کرد و گفت: «نیروهای روسیه با پرتاب ۸١ موشک به خاک اوکراین به قصد هراساندن مردم این کشور، شهر کی‌یف و نیز ۹ منطقه دیگر را در مرکز، جنوب، شرق و غرب اوکراین هدف قرار داده اند».

زلنسکی ضمن ابراز همدردی با خانوادۀ قربانیان و مجروحان این حملات، به قطعی آب، برق و سیستم گرمایشی در برخی مناطق اوکراین اشاره کرد و گفت که «سیستم انرژی در حال بازسازی است».

در همین حال، مقامات کی‌یف اعلام کردند که تقریباً نیمی از ساکنان پایتخت اوکراین به دنبال حملات گستردۀ روسیه، فاقد سیستم گرمایشی هستند».

همچنین آندری یرماک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، از کشته شدن ۳ نفر در شهر خرسون واقع در جنوب این کشور در جریان حملات موشکی امروز روسیه خبر داد.

ماکسیم کوزیتسکی فرماندار منطقۀ غربی لویو نیز اعلام کرد که در پی رشته حملات اخیر روسیه، دست‌کم ۴ غیرنظامی در این منطقه کشته شدند.

وی با اشاره به ویرانی یک منطقۀ مسکونی در اثر اصابت موشک‌های روسی، گفت که ممکن است افراد بیشتری زیر آوار مانده باشند.

 

📷 Consequences of the Russian missile attack on #Kyiv. pic.twitter.com/CuWZelN0aB

 

همزمان، اوله سینیهوبوف فرماندار خارکیف، اعلام کرد: «نیروهای روسیه با پرتاب ۱۵ موشک به این شهر، بار دیگر تأسیسات حیاتی را هدف قرار داده اند». وی بدون اشاره به جزئيات دقیقی از خسارات و تلفات احتمالی، افزود که اصابت موشک به ساختمان‌های‌ مسکونی در خارکیف خسارات زیادی بر جای گذاشته اشت. 

همچنین بنا به گفتۀ ایهور ترخوف شهردار خارکیف، حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های انرژی در شرق اوکراین، منجر به قطعی برق و آب در این شهر شده و سیستم گرمایشی را نیز مختل کرده است.

از سوی دیگر، ماکسیم مارچنکو فرماندار اودسا اعلام کرد که موشک های روسیه به زیرساخت‌های انرژی در این منطقه واقع در جنوب اوکراین اصابت کرده و به ساختمان‌های مسکونی در این شهر آسیب رسانده است. او با بیان اینکه این حملات هنوز در اودسا تلفات جانی نداشته است، از قطع برق در برخی نقاط این منطقه خبر داد.

 

"#Kurdyumivka, #Donetsk region. ORC stronghold command post has been hit succesfully by the forces of #Ukraine 🇺🇦. It is probably the use of JDAM," journalist Denys Kazanskyi reported. pic.twitter.com/IaMKdZJ8Ix

 

بنا به گفتۀ مقامات اوکراین، پدافند هوایی در کی‌یف فعال است. همچنین سرهی هامالی فرماندار منطقۀ خملنیتسکی واقع در غرب اوکراین، از ساکنان این منطقه خواست در پناهگاه‌ها بمانند و اعلام کرد که مسکو در حال ضربه زدن به زیرساخت های حیاتی این کشور است.

در همین حال، برق نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا وافع در جنوب اوکراین که پیشتر توسط نیروهای روسی اشغال شده، در پی حملات موشکی امروز قطع شده است.

شرکت «انرگو اتم» اپراتور دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین، در بیانیه ای اعلام کرد: «آخرین خط ارتباطی میان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و شبکه برق اوکراین، به دلیل حملات موشکی روسیه قطع شده است و ژنراتورهای دیزلی برق اضطراری روشن شده اند».

 

81 missiles and 8 drones were fired at #Ukraine⚡ At night, the enemy launched a massive missile attack on Ukraine's critical infrastructure russian missiles hit a power plant in #Kyiv and also hit civilian buildings in other cities#UkraineWar #StopRussia pic.twitter.com/1Lmd6cxKG4

 

این در حالی است که بنا به گفتۀ مقامات ناتو، احتمال می رود که باخموت واقع در منطقۀ شرقی دونباس، در چند روز آینده به طور کامل توسط نیروهای روسیه تصرف شود. ولودیمیر زلنسکی نیز هشدار داده است که سقوط باخموت می تواند راه را برای پیشروی نیروهای روسیه در شرق اوکراین هموار کند.

بنا به نوشتۀ نشریۀ فرانسوی لوموند، نبرد در باخموت طولانی ترین و مرگبارترین نبرد میان نیروهای دو کشور از زمان آغاز تهاجم مسکو به خاک اوکراین در فوریۀ سال گذشته است و با توجه به ارزش استراتژیک این شهرِ مورد مناقشه و خسارات سنگینی که طرفین متحمل شده اند، اهمیت نمادین یافته است.

 

2/n: RUS targeted energy infrastructure as well as residential complexes during the strike. The footage below shows a successful hit on the Tets-6 TPP in #Kyiv.#OSINT #UkraineRussiaWar #Ukraine pic.twitter.com/6aPbZHIGmc

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز