هلند سفیر ایران را به دلیل «نقض مداوم حقوق و آزاد‌ی‌های اساسی در ایران» احضار می‌کند

Submitted on جمعه, 12/16/2022 - 05:51

به دنبال اعدام دو تن از معترضان ایرانی، هلند، از احضار سفیر ایران برای محکوم کردن «نقض مداوم حقوق و آزاد‌ی‌های اساسی در ایران» خبر داد.

بنا بر گزارش روزنامه «هلند تایمز»، ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند، گفته است که کشورش سفیر ایران را برای پاسخگویی به اعدام دو تظاهرکننده ایرانی احضار می‌کند. 

وزیر امور خارجه هلند، روز پنجشنبه، در پاسخ به درخواست پارلمان این کشور گفت:

پارلمان هلند، روز چهارشنبه، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب وحشیانه معترضان، از طریق تحریم تمام نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی و قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شده بود.

وزیر امور خارجه هلند تاکید کرد که هلند، ماه‌هاست که مانند سایر کشورهای اروپایی، در این مورد به صورت «مکرر» به رژیم ایران هشدار داده است. وزیر امور خارجه هلند گفت که از سفیر ایران خواهد خواست دراین‌باره توضیح دهد و همچنین، انزجار خود را از آن‌چه در ایران می‌گذرد، ابراز خواهد کرد.

وی ضمن حمایت از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، تصریح کرد که هلند نیز همراه با آلمان و فرانسه، برای تحریم رژیم ایران در بروکسل فشار آورده است. 

بر اساس گفته سخنگوی وزارت امور خارجه هلند، «وزیر نمی‌خواهد که افرادی که قرار است تحریم شوند بتوانند از پیش مطلع شوند و پول‌های خود را از کشور خارج کنند.»

سیاستمداران هلندی معتقدند که صدها نماینده مجلس شورای اسلامی ایران باید در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گیرند. گروهی از نمایندگان مجلس ایران از قضات خواسته اند تا مجازات های سخت تری از جمله استفاده گسترده تر از مجازات اعدام را برای تظاهرکنندگان اعمال کنند.

وزیر خارجه ایتالیا نیز دو روز پیش اعلام کرده بود که قصد دارد سفیر جدید ایران را به محض تحویل استوارنامه به رئیس دولت احضار کند. آلمان نیز پیشتر سفیر ایران را احضار کرده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز