حکم غیرمنتظرۀ دادگاه برزیلی علیه بولسونارو: هشت سال محرومیت از شرکت در انتخابات

Submitted on ش., 07/01/2023 - 11:36

با صدور حکم دادگاه برازیلیا، بولسونارو که ۶٨ سال دارد از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲٠۲۶ محروم می‌شود. بدین ترتیب از هم اکنون رقابت‌ها در جناح راست و راست افراطی برزیل برای تصاحب جایگاه او شدت می‌گیرد. بولسوناروکه بعد از یک اقامت سه ماهه در ایالات متحد آمریکا، در فروردین‌ماه گذشته (۳٠ مارس) به کشور بازگشت، قصد داشت که فعالیت‌های سیاسی خود را در مقام اپوزیسیون به سرعت آغاز کند. چشم‌انداز او نامزدی برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری بود.

بلافاصله بعد از صدور حکم دادگاه، بولسونارو اعلام کرد که از دیوان عالی کشور تقاضای تجدید نظر می‌کند. او با انتقاد تند از حکم صادرشده گفت: «ما به طرف دیکتاتوری می‌رویم... اما من هنوز نمرده‌ام و کار را ادامه خواهم داد. جناح راست در برزیل همچنان زنده است.»

حکم دادگاه با پنج رأی موافق و دو رأی مخالف صادر شد و در سراسر کشور غلغله انداخت. بولسونارو که در تمامی چهار جلسۀ دادگاه غایب بود، ظاهراً به صدور حکمی چنین سختگیرانه زیاد باور نداشت. اما قضات تشخیص دادند که طی انتخابات ریاست جمهوری گذشته که به پیروزی لولا داسیلوا انجامید، ادعاهای بولسونارو در مورد بروز اشتباه در سیستم رأی‌گیری الکترونیکی کاملاً بی‌پایه بوده و در نتیجه وی به نشر کذب و اطلاعات غلط محکوم شد.

آقای فلاویو دینو، وزیر دادگستری برزیل که یکی از شخصیت‌های اصلی دولت پرزیدنت لولا محسوب می‌شود، صریحاً از صدور حکم ابراز رضایت کرد و گفت: «دموکراسی در سخت‌ترین امتحان دهه‌های اخیر پیروز شد.»

در تابستان سال گذشته (۲٠۲۲) هنگامی که بولسونارو هنوز رئیس جمهور بود اما در عین حال وارد کازار انتخاباتی شده بود، سخنان وی در مقابل جمعی از دیپلمات‌ها حیرت رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی را برانگیخت: بولسونارو در این سخنرانی صریحاً گفت که قصد دارد برای جلوگیری از اشتباهات رأی‌گیری الکترونیکی، از «حضور نیروهای مسلح کشور» استفاده کند. وی در سراسر تبلیغات انتخاباتی خود این نوع ادعاها را تکرار کرد و از این طریق خشم و کینه را در میان طرفداران خود دامن زد. تا جایی که بعد از شکست وی، و چند روز بعد از مراسم سوگند رئیس جمهوری جدید (لولا داسیلوا)، گروه‌هایی از طرفداران بولسونارو به ساختمان‌های دولتی حمله بردند و مقر قوای سه‌گانه را برای مدتی کوتاه اشغال کردند. این واقعه در روز ٨ ژانویۀ ۲٠۲۳ رخ داد. دو سال قبل، در روز ۶ ژانویه، طرفداران خشمگین دونالد ترامپ به کنگرۀ آمریکا هجوم برده بودند تا به قول خود به «تقلب انتخاباتی» اعتراض کنند.

مدافعات برزیلی بولسونارو، درست مثل طرفداران دونالد ترامپ در آمریکا، معتقدند که رهبرشان «قربانی توطئه‌های سیاسی شده است.» یک سرهنگ بازنشستۀ برزیلی که سخت شیفتۀ بولسونارو است به روزنامۀ فرانسوی لوموند گفته است: «وقتی بخواهی با نخبگان جنایتکار و فاسد بجنگی، عاقبتت همین می‌شود...»

طرفداران بولسونارو که صدور حکم اخیر دادگاه را به سختی باور می‌کنند، حالا در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند که این حکم، کار «محافل قضایی-قاچاقچی»، و «شروع دیکتاتوری کمونیستی در برزیل» است. مردم برزیل – و بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین – ریشۀ اصلی فساد را در قاچاق مواد مخدر و همدستی سیاستمداران با باندهای بزرگ قاچاق می‌دانند.

با وجود بیرون رانده شدن بولسونارو از میدان سیاست، گرایش‌های پوپولیستی و افراطی در برزیل بسیار قوی و پابرجاست. در حال حاضر حضور نمایندگان احزاب راست و راست افراطی در پارلمان حتی از زمان ریاست جمهوری بولسونارو بیشتر است، اما هنوز کسی از این جناح نتوانسته به میزان محبوبیت وی نزدیک شود.

اما بولسونارو حتی اگر به لطف تجدید نظر احتمالی دیوان عالی کشور از محرومیت هشت ساله رها شود، بازهم با پنج پروندۀ قضایی دیگر درگیر خواهد بود. برخی کارشناسان برزیلی احتمال زندان رفتن وی را مطرح کرده‌اند. آنان به کنایه گوشزد می‌کنند که بولسونارو نه تنها در نوع رفتار و کازار انتخاباتی و شیوۀ حکمرانی مقلد دونالد ترامپ بود که گویا در زورآزمایی با دستگاه قضایی کشور نیز همچنان مرید رئیس جمهور پیشین آمریکاست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز