حکم اعدام برای قاتل هشام الهاشمی، کارشناس برجستۀ عراقی

Submitted on ی., 05/07/2023 - 07:53

حکم اعدام مأمور سابق نیروهای انتظامی عراق که أحمد حمداوي عويد الكناني نام دارد، روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت صادر شد. اما این حکم قطعی نیست و امکان تجدید نظر وجود دارد.

در تابستان سال ۲٠۲۱، بعد از آن که عويد الكناني ۳۶ ساله دستگیر، و متهم به قتل شد، یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته بود که متهم روابط نزدیکی با کتائب حزب‌الله داشته است.

کتائب حزب‌الله یکی از گروه‌هایی است که حشد شعبی (بسیج مردمی عراق) را تشکیل می‌دهد. این تشکل گسترده که اکثریت آن نیروهای شیعه هستند به نزدیکی به جمهوری اسلامی و فرمان‌بری از تهران شهرت دارد.

قتل هشام الهاشمی در تابستان سال ۲٠۲٠ افکار عمومی را در عراق  و فراتر از آن در سطح بین‌المللی تکان داد. هاشمی یک کارشناس برجستۀ مسائل امنیتی و سیاسی بود که در مؤسسات پژوهشی غربی نیز اعتبار فراوان داشت.

هشام الهاشمی فعالیت سازمان‌های تروریستی و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به تهران را به دقت دنبال می‌کرد و اطلاعات گسترده‌ای در این باره داشت. او بلافاصله بعد از حملۀ موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد که برای انتقام قتل قاسم سلیمان به اجرا گذاشته شد، در رسانه‌ها اعلام کرد که «ایران در حمله به پایگاه عین‌الاسد از موشک‌های فاتح ۱۱۰، فاتح ۳۱۳ و فتح‌المبین استفاده کرد، اما این موشک‌ها دقت چندانی نداشتند».

هنگامی که در سال ۲٠۱٩، جنبش بزرگ مردم عراق در اعتراض به طبقۀ حاکم و فساد فراگیر آغاز شد (معروف به انقلاب تشرین)، هشام الهاشمی با این جنبش همراهی کرد. اما اعتراضات عراقی‌ها با بیش از ۶٠٠ کشته و هزاران زخمی سرکوب شد. در ادامۀ سرکوب مردم در کوچه و خیابان، آدم‌ربایی و سوءقصدهای هدفمند علیه شماری از فعالان شناخته‌شده آغاز شد. هشام الهاشمی را می‌توان یکی از قربانیان این موج هولناک دانست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز