گزارشگران بدون مرز: ۵۰ خبرنگار سال ۲۰۲۰ در جهان در رابطه با شغلشان کشته شدند

Submitted on س., 12/29/2020 - 13:13

بر اساس بخش دوم بیلان سالانه‌ سازمان گزارش‌گران بدون مرز درباره خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران، این پنجاه خبرنگار در رابطه با کارهایشان از اول ژانویه (جنوری) تا ۱۵ دسامبر (دسمبر) سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شده اند که این رقم چیزی شبیه به سال ۲۰۱۹ میلادی است (۵۳ خبرنگار در آن سال کشته شدند)، علیرغم آن که تعداد کمتری از خبرنگاران به علت شیوع ویروس کرونا در صحنه بودند.

تعداد بیشتری از خبرنگاران در کشورهایی که "در حال صلح" شناخته شده‌اند کشته می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۸ ٪ از تلفات کارمندان نهادهای رسانه ای در مناطق جنگی اتفاق افتاد. اکنون تنها ۳۲ ٪ از این تلفات در کشورهای جنگزده چون سوریه و یمن و یا کشورهای با شدت پایین یا متوسط نبرد مانند افغانستان و عراق رخ می‌دهد. به بیان دیگر، ۶۸ ٪ (بیش از دو سوم) این تلفات در کشورهای "در حال صلح" بالاتر از همه در مکزیک جایی که هشت خبرنگار کشته شدند، هند که در آن چهار خبرنگار کشته شدند، فیلیپین با سه خبرنگار کشته شده و هندوراس که سه خبرنگار در آنجا نیز کشته شدند اتفاق افتاده است.

گزارشگران بدون مرز تاکید می کند که از همه خبرنگارانی که در رابطه با کارهای شان در سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شدند، ۸۴ ٪ به صورت آگاهانه هدفمند و عمدا در مقایسه با ۶۳ ٪ در سال ۲۰۱۹ میلادی به قتل رسیده اند. تعدادی از آنان مخصوصا به شیوه وحشتناکی به قتل رسیده اند.

بر أساس این گزارش، در مکزیک جسد سربریده ژولیو والدیویا رودریگویز خبرنگار روزنامه ال موندو در ایالت شرقی وراکروز پیدا شد، در حالیکه ویکتور فرناندو آلوارز چاوز دبیر سایت خبری پونتو ایکس پونتو نوتیشیاس در شهر آکاپولکو در غرب این کشور قطعه قطعه شده بود. در هند، راکیش "نیربهیک" سینگهـ خبرنگار روزنامه راشتریا سواروپ در ماه دسامبر (دسمبر) توسط افرادی که از سوی یک مقام محلی که سینگهـ اقدامات فسادبرانگیز وی را مورد انتقاد قرار می‌داد فرستاده شده بودند، پس از ریختن یکنوع ماده آتش زای الکلی ضدعفونی کننده دست روی بدنش، در منزل خود در ایالت اترا پرادش در شمال هند زنده سوزانیده شد، در حالیکه اسرافیل موسز خبرنگار یک شبکه تلویزیونی در ایالت جنوبشرقی تامیل نادو با یک کارد بزرگ به قتل رسید.

همچنین در ایران، روح الله زم مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز بعد از آن که در یک محاکمه غیرعادلانه محکوم شد، به دار آویخته شد. هرچند اعدام در ایران رایج است، اما در طی ۳۰ سال این اولین باریست که یک خبرنگار با روش قدیمی و وحشتناک اعدام می‌شود.

کریستوف دولوار دبیرکل گزارشگران بدون مرز گفت: "خشونت در جهان علیه خبرنگاران ادامه دارد." "بعضی ها فکر می‌کنند خبرنگاران قربانی خطرات ناشی از شغل خود می‌شوند، اما خبرنگاران هنگام تحقیق و یا پوشش موضوعات حساس به صورت فزاینده هدف قرار می‌گیرند. چیزی که آماج حمله قرار می‌گیرد حق اطلاع‌رسانی که حق همه است."

درست مانند گذشه، اکثر گزارش‌های خطرناک در باره تحقیقات روی موارد فساد محلی یا سوء استفاده از دارایی‌های عمومی (۱۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شدند) و یا هم تحقیق در فعالیت‌های جرایم سازمان یافته (چهار کشته) هستند. در تاز‌ه ‌ترین مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی هفت خبرنگار در جریان پوشش اعتراضات کشته شدند.

سه خبرنگار در عراق دقیقا به همان شیوه کشته شدند: زمانی که آنان در حال پوشش اعتراضات بودند، با گلوله ‌‌هایی که از سوی افراد مسلح ناشناس به سرشان شلیک شد. چهارمین خبرنگار در منطقه کردستان در شمال عراق زمانی کشته شد که سعی داشت از میان درگیری‌هایی که بین معترضان و نیروهای امنیتی جریان داشت فرار کند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز