گلرخ ایرایی، فعال مدنی به ۵ سال حبس قطعی و «مجازات‌های تکمیلی» محکوم شد

Submitted on ی., 07/02/2023 - 09:42

وب‌سایت «حقوق بشر در ایران» یکشنبه ۱۱ تیر نوشت گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری سال گذشته، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس تعزیری و مجازاتهای تکمیلی محکوم شده است.

به گزارش «حقوق بشر در ایران» و براساس دادنامه صادره توسط عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدیرجی، قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین در مجموع به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازاتهای تکمیلی هم به ۲ سال منع خروج از کشور، ۲ سال تبعید به یکی از استانهای غیر همجوار با تهران، ۲ سال منع عضویت در احزاب، گروهها و دسته‌جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، توقیف لوازم ضبط شده از وی در هنگام بازداشت به نام دولت محکوم شده است.

بر پایه متن این حکم که هفته گذشته در بند زنان زندان اوین به خانم ایرایی ابلاغ شد، اتهامات او «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» عنوان شده است.

بازداشت‌های خودسرانه، حبس‌های طولانی مدت خارج از روند قضایی، اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و فقدان شفافیت قضایی در روند دادرسی به پرونده‌های متهمان سیاسی و امنیتی از جمله مواردی است که در گزارش‌های دوره‌ای سازمانهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مورد انتقاد قرار گرفته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران، در اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره‌ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود، محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی، سرکوب و ارعاب گسترده بر علیه شهروندان را محکوم کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز