عفو بین‌الملل از تجاوز ماموران سپاه به یک معترض محکوم به اعدام خبر داد؛ ادامه اعتراض‌ و شعاردهی شبانه

Submitted on ش., 01/28/2023 - 09:16

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه خواستار لغو بی‌درنگ «محکومیت‌ ناعادلانه» معترضان زندانی در ایران شد.

این نهاد در این راستا به حکم اعدام «سه جوان معترض» اشاره کرد و خبر داد که آن‌ها زیر شکنجه‌هایی هولناک قرار داشته‌اند. عفو بین‌الملل « تهدید به مرگ با اسلحه، شلاق، شوک الکتریکی و آویزان‌کردن» را از جمله این شکنجه‌ها عنوان کرد.

به‌گفته منابعی که با این سازمان در ارتباط هستند، ماموران سپاه پاسداران یکی از جوانان محکوم به اعدام را مورد تجاوز قرار دادند و محکومی دیگر را نیز طی دو روز با گذاشتن «یخ روی بیضه‌» شکنجه کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از آسیب «پارگی کتف، اختلال گفتاری و حرکتی، مشکلات گوارشی و توانایی نداشتن در کنترل ادرار» که جواد روحی به‌سبب این شکنجه‌ها دچارش شده خبر داد.

این سازمان جهانی همچنین می‌گوید که مهدی محمدی‌فرد، زندانی محکوم به‌ اعدام به‌سبب تجاوز ماموران با آسیب‌هایی از جمله خونریزی و جراحت در مقعد مواجه شده و بینی‌اش نیز شکسته‌است.

در پرونده این سه جوان که توسط عفو بین‌الملل مطالعه شد، دادگاه انقلاب ساری، اظهار کرده است که آن‌ها از طریق رقصیدن، کف زدن، سردادن شعار و یا آتش‌زدن روسری، به «اغوا و تحریک» مردم پرداخته و سبب خراب‌کاری گسترده، تخریب و ایجاد حریق بوده‌اند.

برپایه گزارش عفو بین‌ملل، هیچ‌یک از این محکومان به اعدام، از حق انتخاب وکیل برخوردار نشدند و محاکمه‌شان حتی یک ساعت نیز به‌درازا نیانجامیده است.

معاونت بخش خاورمیانه این سازمان، از مقام‌های ایران خواست که بی‌درنگ همه احکام اعدام، از جمله احکام روحی، محمدی‌فرد و تک‌دستان را لغو کند. این معاونت همچنین خواهان لغو سایر احکام مرتبط با «حضور مسالمت‌جویانه این افراد در تظاهرات» شده‌است.

اعتراضات مسالمت‌جویانه در ایران در پایان هفته بازهم ادامه یافت.

در زاهدان مردم بعد از حضور در نماز جمعه در مسجد مکی این شهر، به خیابان آمدند و با سردادن شعارهایی از جمله «مرگ بر بسیجی، مرگ بر خامنه‌ای و نیز سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» مخالفت خود را با حکومت به‌نمایش گذاشتند.

این اعتراض‌ها با برخورد خشونت‌بار ماموران حکومت رو‌به‌رو شد و برپایه گزاارش رسانه حال وش، ده‌ها تن از معترضان بازداشت شدند.

در همان روز در شهر ایذه نیز مردم در مراسم یادبود حسین سعیدی، از معترضان کشته‌شده، فریاد اعتراض سر دادند.

برپایه آن‌چه در ویدئوها دیده می‌شود، در این مراسم شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «از زاهدان تا ایذه، خون از وطن می‌ریزه» سرداده‌ شده‌است.

بر پایه ویدئوهایی دیگر، شامگاه جمعه مردم معترض شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، امسال سال خونه، سید علی سرنگونه و مرگ بر سپاهی» را در مناطق تهرانپارس و شهرک باقری سر داده‌اند.

 

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز