عفو بین‌الملل از به‌کارگیری شلاق و شوک الکتریکی به‌ضد کودکان بازداشتی در ایران خبر داد

Submitted on پ., 03/16/2023 - 09:01

در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفندماه، به‌مناسبت سپری شدن شش ماه از «دور تازه اعتراضات در ایران» منتشر شد، عفو بین‌الملل اطلاعاتی را به‌نقل از هفت کودک، ۱۹ شاهد عینی، ۱۷ زندانی بزرگ‌سال که در کنار کودکان بازداشت‌شده نگه‌داری می‌شدند و دو وکیل، افشا کرد.

در این گزارش به‌تفصیل به مواردی از شکنجه‌ توسط «ماموران سپاه پاسداران، بسیج، پلیس امنیت عمومی و دیگر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی» پرداخته شده‌است.

برپایه اسناد عفو بین‌الملل که به‌گواهی قربانی‌ها و شاهدانی از دست‌کم ده استان در ایران، گردآوری شد، ماموران حکومتی شکنجه‌های پیش‌گفته را در مورد دختران و پسران بالاتر از ۱۲ سال، به‌هدف اخذ «اعتراف اجباری» اعمال کرده‌اند.

لمس و دادن شوک الکتریکی به اندام‌های تناسلی کودکان، تهدید به اعدام و تجاوز، از مواردی است که عوامل رژیم برای تنبیه و تحقیر کودکان و اعتراف‌گیری از آن استفاده کرده‌اند.

نگه‌داشتن سر کودکان زیر آب،تجویز قرص‌هایی ناشناخته و به‌دار آویختن نمایشی نیز، از روش‌هایی است که گفته می‌شود در مورد کودکان به‌کار گرفته شده‌است.

این گزارش می‌افزاید که برخی از این کودکان، در پی امضای توبه‌نامه، تعهد به حضور در راهپیمایی‌هایی در پشتیبانی از رژیم و متعهد شدن به پرهیز از فعالیت سیاسی، از بند رها شده و خانواده برخی‌شان نیز ناگزیر به سپردن وثیقه شده‌اند.

در گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل همچنین نوشته شد که شماری از پسران، بعد از این‌که مورد شکنجه و تهدید به تجاوز واقع شدند، در مناطقی دورافتاده رها شده‌اند.

گزارش این نهاد بین‌المللی در حالی منتشر می‌شود که در ماه‌های پیشین، علاوه بر ده‌ها کودک که در اثر شلیک ماموران حکومتی کشته‌شدند، شماری از نوجوان‌ها و جوانان نیز پس از رهایی از بازداشت، خودکشی کرده‌اند.

کارشناسان سبب این‌گونه خودکشی‌ها را فشارهای روحی و روانی و اسباب و اعمال به‌کارگرفته شده در جریان بازداشت و بازجویی، ارزیابی می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز