دیدبان حقوق بشر: افغانستانی‌هایی که پس از سقوط به امارات انتقال یافتند، در برزخ زندانی‌‌‌اند

Submitted on چ., 03/15/2023 - 09:59

در این گزارش دیدبان حقوق بشر آمده که ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ تن از پناه‌‌جویان افغانستانی که پس از سقوط کابل به امارات متحده عربی انتقال داده شده‌اند، هم‌اینک در «شهرک بشردوستانه امارات» زندانی هستند و آینده‌شان نیز ناروشن است.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش تحقیقی خود با ۱۶ تن از افغانستانی‌هایی که در «شهرک بشردوستانه امارات» زندانی هستند، گفتگو کرده که در این میان ۸ تن از همکاران محلی آمریکا در افغانستان نیز با دیدبان حقوق بشر گفتگو کرده‌اند.

گفتگوکنندگان به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که در اردوگاه‌هایی که نگه‌داری می‌شوند، بر گشت‌و‌گذار آنان محدودیت وضع شده، دسترسی‌شان به راه‌های موثر و عادلانه برای پیگیری درخواست پناهندگی‌شان محدود است، به مشاوره قانونی دسترسی کافی ندارند، خدمات آموزشی برای کودکان و حمایت‌های روانی-اجتماعی برای پناه‌جویان موجود نیست و بیشتر بزرگسالان و کودکان با مشکل جدی روانی روبه‌رو شده‌اند.

یکی از گفتگوکنندگان در این مورد گفته که «اردوگاه دقیقا همانند یک زندان است» و گفتگوکننده‌ی دیگر گفته که «مشکل اصلی این است که ما در مورد آینده‌مان و مقصدمان نمی‌دانیم.»

در این گزارش آمده که «مقام‌های امارات،‌ هزاران پناه‌جوی افغانستانی را برای بیش از ۱۵ ماه تحت شرایط تنگ و اسفبار و درحالی که هیچ امیدی در پیشبرد درخواست پناهندگی‌شان نیست، زندانی کرده‌اند.»

دیدبان حقوق بشر در مورد این پناه‌جویان گیرمانده در امارت متحده عربی می‌گوید:

اینک، پناه‌جویان در دو مجتمع آپارتمانی نگه‌داری می‌شوند که ظاهرا دولت امارات توافق کرده تا این مجتمع را به یک مرکز موقت اسکان پناه‌جویان تبدیل کند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، دولت امارات متحده عربی، هزاران شهروند افغانستانی را به دوبی و از آنجا به «شهرک بشردوستانه امارات» و «شهرک کارگران تصامیم» انتقال داد. خیلی از این پناه‌جویان در طول چند ماه توسط آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی انتقال داده شدند، اما به گفته دیدبان حقوق بشر، نزدیک به ۲۷۰۰ تن از این پناه‌جویان افغانستانی تاهنوز سرنوشت‌شان مشخص نیست و در بازداشت مقام‌های اماراتی به سر می‌برند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز