دولت مینسک پذیرفت که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس مستقر شود

Submitted on س., 03/28/2023 - 13:05

وزارت امور خارجۀ بلاروس روز سه شنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین)، طی بیانیه ای اعلام کرد که «در پی سالها فشار و اقدامات خصمانه از سوی ایالات متحده و متحدانش در ناتو به هدف تغییر جهت سیاسی و ژئوپولیتیکی این کشور، تصمیم گرفته است تا استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس را بپذیرد».

وزارت امور خارجۀ بلاروس در این بیانیه در توجیه تصمیم خود برای همکاری با روسیه، تأکید کرد: «دولت مینسک با این اقدام امنیت خود را تقویت کرده و از خود در برابر تهدیدهای کشورهای غربی محافظت می کند».

در این بیانیه آمده است: «بلاروس طی دو سال و نیم گذشته با فشار بی‌سابقۀ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی از سوی بریتانیا، آمریکا و متحدانش در ناتو، و نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو بوده است.»

در ادامۀ بیانیۀ وزارت امور خارجۀ بلاروس آمده است: «با توجه به این شرایط و نیز نگرانی ها و خطرات ناشی از آن در زمینۀ امنیت ملی، بلاروس ناگزیر است با تقویت قابلیت‌های امنیتی و دفاعی خود پاسخ دهد».

وزارت امور خارجۀ بلاروس همچنین ضمن محکوم کردن مداخله مستقیم در امور داخلی مینسک، تصریح کرد که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه این کشور، با تقویت ظرفیت نظامی ناتو در  کشورهای عضو آن در همسایگی بلاروس همراه شده است.

وزارت امور خارجۀ بلاروس در ادامه این بیانیه تأکید کرد: «استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در خاک بلاروس به هیچ وجه با اصول معاهدۀ بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مغایرت ندارد و بلاروس هیچ کنترلی بر این تسلیحات نخواهد داشت».

وزارت خارجۀ بلاروس در حالی این بیانیه را منتشر کرده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روز شنبه اعلام کرد که با الکساندر لوکاشنکو توافق کرده است تا تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه را در خاک کشور همسایۀ خود بلاروس مستقر کند.

خبرگزاری رویترز نوشته است که استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، متحد سرسخت پوتین، منجر به تشدید‌ بن‌بست در روابط مسکو با کشورهای غربی می شود.

الکساندر لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ تا کنون رئیس جمهور بلاروس است، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین است و از او به عنوان آخرین دیکتاتور بازمانده در اروپا یاد می شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز