دستگاه قضایی ایران سه زندانی پرونده «خانه اصفهان» را اعدام کرد

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 06:21

در روزهای اخیر درخواست‌ها برای اعدام نشدن این سه شهروند در ایران و جهان افزایش یافته بود و آمریکا نیز خواستار توقف اعدام آنها شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی، چهره‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی و خارجی و نیز نهادهای حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل نیز کارزارهایی برای توقف اعدام این افراد به راه انداخته بودند.

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا صبح جمعه در توییتر به این اعدام‌ها واکنش نشان داد. او نوشت: آنها اعدام شدند. هر سه نفرشان. با وجود اعتراضات جلوی زندان و در تمام دنیا.» او که چند روز پیش هم توییتی در مخالفت با اعدام خانه اصفهان منتشر کرده بود،‌ از قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی حمایت کرد و نوشت: سپاه را در لیست ترور قرار دهید. مذاکرات برجام را متوقف کنید.» او این‌کار را «عادی‌سازی» با رژیمی می‌داند که جوانان خودش را می‌کشد.

💔 They have been executed. All three of them. Despite protests in front of the prison and all over the world. Wake up world: Put #IRGC on terror listStop negotiations on #JCPOAThere can not be „normalisation“ with a regime that kills its own youth. https://t.co/BRg9jDyQ6w

 

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در پیوند با کشته شدن دو بسیجی و یک افسر ارشد یگان ویژه در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در اوج خیزش مردمی در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» در شمال شهر اصفهان بازداشت شده بودند. روند دادگاهی این افراد و حکم صادر شده برای آنها به دلیل ابهامات جدی موجود در پرونده به شدت مورد انتقادات گسترده قرار گرفت و آنها حتی در اعترافاتی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، صراحتا به اتهامات وارد شده اقرار نکردند.

مهم‌ترین اعتراض داخلی در روزهای گذشته، حضور پرشمار شهروندانی بود که طی همین هفته به دلیل انتشار اخبرای درباره احتمال اعدام این جوانان، دوبار در برابر زندان دستگرد اصفهان تجمع کردند. شامگاه چهارشنبه شمار زیادی از شهروندان اصفهان و شهرهای دیگر که خود را به این شهر رسانده بودند تا نخستین ساعات بامداد در برابر زندان دستگرد تجمع کرده و با خودروها راهبندان ایجاد کردند. نیروهای امنیتی با بستن خیابان‌ها و ممانعت از دسترسی تظاهرکنندگان به زندان، برای متفرق ساختن جمعیت اقدام به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

اعتراض‌های مشابهی در برخی شهرهای دیگر ایران از جمله تهران و سنندج رخ داده و در برخی محلات اصفهان و تهران، مردم شب هنگتم از پنجره خانه‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار داده و آن را «جمهوری اعدامی» خواندند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز