مایک پمپئو: جامعه جهانی نباید به زور گویی‌های هسته‌ای ایران پاداش دهد

Submitted on ش., 12/12/2020 - 13:26

مایک پمپئو در این بیانیه قانون جدیدی را که اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده «تازه‌ترین ترفند رژیم برای استفاده از برنامه هسته‌ای خود جهت ارعاب جامعه جهانی» دانست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «این قانون در صورت اجرا، غنی‌سازی ایران را به سطح خطرناک ۲۰ درصدی خواهد رساند، حال آنکه ایران همین حالا نیز محدودیت‌های برجامی در خصوص سطح غنی‌سازی را زیر پا گذاشته و افزون بر آن، اقدام به توسعه ذخائر اورانیوم و تحقیق، تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته کرده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «ایران هیچ توجیه فنی منطقی درباره اینکه چرا برای اهداف صلح‌آمیز نیاز به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح دارد، ارائه نکرده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جامعه جهانی نباید ترفند های خطرناک این رژیم را با مماشات اقتصادی پاسخ دهد. اگر رژیم ایران دنبال کاهش تحریم و فرصت های اقتصادی است، باید ابتدا با متوقف کردن اخاذی‌های هسته‌ای و با مذاکره بر سر توافق جامعی که در آن ساخت و توسعه موشک‌های بالیستیک، حمایت از تروریسم، بازداشت‌های غیرمنصفانه و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه مورد رسیدگی قرار بگیرد، عزم جدی خود را در این راه نشان دهد.»

یادآور می شویم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه  ۱۱ آذر  کلیات و جزئیات طرحی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند. این طرح در فردای تصئیب آن در مجلس به تأیید شورای نگهبان رسید و سپی برای اجرای به دولت ابلاغ شد.

بر اساس مفاد این قانون ٩ماده ای سازمان انرژی اتمی ایران موظف شده است «نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.»

 در ماده ۶ این قانون آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعهد طرف برجام از جمله کشورهای ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.»

تصویب این قانون خصوصاً با انتقادهایی از سوی دولت حسن روحانی در داخل و کشورهای اروپایی امضا کننده برجام در خارج روبرو شده است.

آبرامز: سیاست فشار حداکثری موفق بوده است

 در حالی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا می گویند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نتوانسه به اهداف خود برسد و شکست خورده است، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا   روز جمعه تأکید کرد که این تحلیلگران در این باره اشتباه کرده اند و سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ بر رژیم تهران بسیار مؤثر و موفق بوده است.

آقای آبرامز توضیح داد که هدف از ایجاد سیاست فشار حداکثری  با وضع تحریم های بیشتر علیه اقتصاد ایران و بر هم زدن توافق هسته ای سال ٢۰۱۵ میان تهران و قدرت های جهانی، آوردن این کشور به پای میز مذاکره و دستیابی به توافقی بهتر با رژیم تهران بوده است.»

وی گفت: «هدف فشار حداکثری، همچنین ساختن اهرم فشاری بود که بتوان از آن برای وادار کردن ایران به توقف اقدامات شرورانه‌اش استفاده کرد.  رئیس جمهور ترامپ همیشه گفته بود که پیش‌بینی می‌کند مذاکراتی با ایران انجام خواهد شد و هدفش از این سیاست، ایجاد اهرم فشار برای آن مذاکرات است که اکنون به آن دست‌پیدا کرده‌ایم.»

الیوت آبرامز در ادامه به دولت بعدی آمریکا توصیه کرد که از این "اهرم فشار" که به ادعای او بسیار موفقیت‌آمیز بوده علیه ایران استفاده کند.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سئوال که چه اقدامات دیگری برای تغییر رفتار ایران می‌توان انجام داد گفت: «لازم است هماهنگی‌های بین‌المللی زیادی انجام شود. بدون فشار حداکثری، من فکر نمی‌کنم می‌توانستیم شاهد همکاری‌هایی باشیم که بین اسرائیل، بحرین و امارات اتفاق افتاده است. این موضوع خیلی مهم است.»

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز