در پی منع همایش روز قدس، تظاهرات «روز زندانیان فلسطینی» نیز در برلین ممنوع شد

Submitted on جمعه, 04/14/2023 - 06:25

روز شنبه هشتم آوریل، همزمان با عید پاک صدها تن از فلسطینی‌ها و هواداران آنها در محله «کرویتسبرگ» برلین دست به یک راهپیمائی زدند که به گفته پلیس برلین با شعارهائی تحریک‌آمیز علیه اسرائیل و یهودیان همراه بود.

پلیس از برخورد با تظاهرکنندگان خودداری کرد و تنها مراقب بود که میان آنها و مخالفانشان درگیری بروز نکند. اما به خاطر همین رفتار از سوی گروه‌های طرفدار اسرائیل و برخی مقام‌های سنای برلین مورد انتقاد قرار گرفت.

تظاهرات روزهای شنبه و یکشنبه این هفته با هدف جلوگیری از تکرار همین صحنه‌ها ممنوع اعلام شده است.

در برلین چند مرکز متعلق به فلسطینی‌ها و همچنین چند گروه فعال طرفدار اسرائیل وجود دارند که در روزهای خاص خود را از پیش برای مقابله با یکدیگر آماده می‌کنند. برخوردها در لحظاتی بسیار حساس می‌شود و می‌تواند به درگیری‌های فیزیکی بیانجامد و نظم شهر را به هم بزند.

همین موضوع در سال‌های اخیر بهانه محدودیت آزادی‌های مدنی فلسطینی‌ها شده است، اما گروه‌های طرفدار اسرائیل تاکنون با محدودیتی روبرو نشده‌اند.

پلیس برلین در توجیه دلیل ممنوعیت تظاهرات فلسطینی‌ها اعلام کرد: «این خطر وجود دارد که تظاهرات به سر دادن شعارهای تحریک‌آمیز یهودی‌ستیزانه و خشونت منتهی شود. تجربه سال‌های گذشته این نگرانی را توجیه می‌کند.»

«روز زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل» هر سال در باریکه غزه، کرانه باختری رود اردن، لبنان، سوریه، اردن و بسیاری دیگر از کشورهای عربی برگزار می‌شود. در این روز، فلسطینی‌ها و پشتیبانان آنها ضمن برگزاری تظاهرات و راهپیمائی خواستار آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل می‌شوند.

براساس گزارش نهادهای مدافع حقوق فلسطینی‌ها تعداد زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴ هزار و ۴۰۰ تن رسید که ۴۱ تن از آنها زن و ۱۷۰ نفرشان کودک بودند. در این گزارش آمده بود که ۷۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل دچار بیماری شده‌اند که بیماری نیمی از آنها مزمن است.

در پایان سال ۲۰۲۱ نیز اعلام شد که از میان زندانیان فلسطینی ۵۴۷ تن به حبس ابد محکوم شده‌اند. شبکه بین المللی همبستگی با زندانیان فلسطین که «سامیدون» نامیده می‌شود، همزمان اعلام کرد که تنها در ماه مه سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ هزار ۱۰۰ فلسطینی در مناطق اشغالی به دست نیروهای انتظامی و امنیتی اسرائیل بازداشت شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ رسانه‌های اسرائیلی به نقل از «گالی بهارات میارا» دادستان عمومی اسرائیل نوشتند که این کشور با کمبود شدید زندان روبرو است. دادستان خواستار ایجاد ۴ هزار و ۶۵۰ جای جدید برای زندانیان در کرانه باختری رود اردن شده بود.

در دو سال اخیر دیگر گزارش تازه‌ای درباره تعداد زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل منتشر نشده، اما با توجه به درگیری‌های تازه احتمال می‌رود که بر تعداد آنها افزوده شده باشد. اسرائیلی‌ها اکثر زندانیان را به شرکت در علمیات انتحاری علیه شهروندان خود متهم می‌کنند و آزادی آنها را خطری برای امنیت خود می‌دانند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز