در پی انتشار کاریکاتورهای خامنه‌ای، امیرعبداللاهیان نشریۀ فرانسوی شارلی ابدو را تهدید کرد

Submitted on چ., 01/04/2023 - 20:21

شماره مخصوص شارلی ابدو روز چهارشنبه چهارم ژانویه منتشر شد. چند ساعت بعد، وزیر خارجه، حسین امیرعبداللاهیان بدون اینکه نام نشریه را ذکر کند در توئیتر نوشت: اقدام توهین آمیز و خارج از نزاکت نشریه ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده اند. پیشتر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

بر این اساس، امیرعبداللاهیان مسئولیت انتشار کاریکاتور در یک نشریۀ خصوصی را مستقیماً متوجه دولت فرانسه می‌داند. به طور کلی، مقامات جمهوری اسلامی اطمینان دارند که اصولاً نشریات غربی به دستور حکومت‌ها عمل می‌کنند. این در حالی است که تاکنون برخی از مسئولان دولتی و یا نمایندگان پارلمان فرانسه از رفتار شارلی ابدو انتقاد کرده و توهین‌های مکرر این نشریه به ادیان مختلف را نادرست و عملی افراطی دانسته‌اند. شارلی ابدو نگاهی ضددین دارد و به ویژه روحانیون مسلمان، مسیحی و یهودی را بارها به مسخره گرفته است.

شارلی ابدو شماره مخصوص جدید خود را در آستانۀ سالگرد حمله تروریستی به دفتر مجله منتشر کرده است. در آن واقعه که در روز هفتم ژانویه ۲٠۱۵ رخ داد، ۱۲ نفر کشته شدند که برخی از آنان از نامدارترین طراحان و طنزنویسان فرانسه بودند. عاملان حمله، برادران کواشی، دو روز بعد توسط نیروهای ویژۀ فرانسوی کشته شدند.

در شماره مخصوص شارلی ابدو تعداد زیادی کاریکاتور از علی خامنه‌ای با سبک‌ها و درونمایه‌های متنوع دیده می‌شود. در صفحۀ اول نشریه خطاب به ملایان نوشته شده: "به همان جایی برگردید که از آن آمده‌اید". این تیتر در کنار کاریکاتور بزرگی قرار گرفته که ورود گروهی از ملایان را به درون زنی نشان می‌دهد.

در سالهای گذشته، برای اعتراض به کاریکاتورهای شارلی ابدو تظاهراتی در مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شده بود. از جمله در سال ۲٠۱۲، بعد از آن که شارلی ابدو یک بار دیگر کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام منتشر کرد، دهها تن از اعضاء بسیج دانشجوئی در مقابل سفارت جمع شدند و شعارهایی علیه فرانسه دادند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز