در خصوص فواید پزشکی قارچ‌های جادویی، مرکز تولیدی جدید در بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد

Submitted on ش., 07/30/2022 - 13:06

در میان سروصداهای ایجاد شده در خصوص فواید پزشکی قارچ‌های جادویی، یک مرکز تولیدی جدید در بریتیش کلمبیا شروع به کار کرده است

تولید یک محصول خاص و منحصر به فرد در یک مجموعه تولیدی جدید ۲۰ هزار فوت مربعی در منطقه جنوبی بریتیش کلمبیا، سر و صدای زیادی به پا کرده است.

سیلوسایبین، که به اصطلاح به آن قارچ جادویی می‌گویند، در این مجموعه به طور قانونی در یک آزمایشگاه با فناوری‌های پیشرفته پرورش داده می‌شود. و پرورش دهندگان امیدوارند که بتوانند در تحقیقات پزشکی که نشان می‌دهد این قارچ‌ها دارای مزایای پزشکی زیادی هستند، مشارکت داشته باشند.

تاد هندرسون به سی‌تی‌وی نشنال نیوز می‌گوید:

هندرسون سرپرست شرکتی به نام Optimi Health است. در حال حاضر، این مورد یکی از معدود کسب و کارهای کانادایی است که از نظر فدرال مجوز تولید، فرآوری و صادرات قارچ‌های روانگردان را داراست.

در حال حاضر تعداد کسب و کارهای فعال در این حوزه بسیار انگشت شمار بوده است. و شرکت‌های بیشتری در حال رقابت برای مطرح کردن خود به عنوان تامین کنندگان معتبر سیلوسایبین هستند.

این تکاپو زمانی ایجاد شد که دانشمندان به طور فزاینده به بررسی مزایای درمانی این قارچ‌ها، از جمله درمان افسردگی، سوء مصرف مواد و فشارهای روانی مربوط به اضطراب‌های پایان زندگی، پرداختند.

معمولا عزیزان و سالمندانی که در آسایشگاه‌ها به سر می‌برند، مضطرب و بی‌قرار می‌شوند. به این حالت بی قراری پایانی، یا اضطراب پایان زندگی می‌گویند و این سندرم می‌تواند در اواخر عمر رخ دهد.

«ما می‌توانیم این فرآورده ایمن را فراهم کنیم، بنابراین محققان می‌توانند به مطالعه عمیق‌تر پرداخته و بسنجند که در نهایت کار به کجا رسیده و چه نتایجی حاصل می‌شود.»

یک مطالعه منتشر شده در فوریه نشان می‌دهد که درمان به کمک سیلوسایبین، تا یک سال منجر به تسکین علائم بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی ماژور شده است.

به گفته وزارت بهداشت کانادا، در حال حاضر هیچ محصول درمانی تایید شده‌ای که حاوی سیلوسایبین باشد، در کانادا یا جاهای دیگر وجود ندارد. اما در ژانویه ۲۰۲۲، این وزارتخانه طرح دسترسی ویژه (SAP) خود را به گونه‌ای تنظیم کرد. تا به پزشکان اجازه دهد برای پروسه‌های روان‌درمانی یا سایر برنامه‌های درمانی، سیلوسایبین درخواست کنند و این فرآیند دسترسی پزشکان به داروی تحت کنترل و نظارت را آسان‌تر کرده است.

در ماه آوریل، اولین بیمارانِ کانادایی توانستند از طریق طرح دسترسی ویژه (SAP)، از سیلوسایبین برای درمان بی قراری‌ها و اضطراب‌های مربوط به پایان زندگی استفاده کنند.

توماس هارتل، یکی از بیمارانی که تشخیص نهایی بیماری‌اش خبر از سرطان روده بزرگ را می‌داد، به این روش درمانی دسترسی پیدا کرده است. و در ماه می به سی‌تی‌وی نیوز گفته است که استفاده از این روش درمانی تفاوت زیادی را در کیفیت زندگی او ایجاد کرده است.

او می‌گوید:

«سلامت روان من به صورت شبانه روزی در حال بهبود است. به طوری که قادر به توضیح همه‌ی مزایایی که برای من داشته نیستم.»

«من هنوز هم مبتلا به سرطان هستم. من هنوز با تاثیرات فیزیکی که این بیماری بر جسم من می‌گذارد مشکل دارم. اما روزهایی هستند که حتی به آن فکر هم نمی‌کنم. شما برای داشتن روزی که در آن احساسی طبیعی داشته باشید، چه کارهایی انجام می‌دهید؟»

سیلوسایبین، که ماده فعال موجود در قارچ‌ جادویی است، از طریق گیرنده‌های سروتونین وارد بدن می‌شود. سروتونین ماده‌ای شیمیایی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل کرده، پیام‌ها را در بدن حمل می‌کند و در نهایت عملکرد آن به تثبیت خلق و خو می‌پردازد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب سطوح پایینی از سروتونین دارند. و مشخص شده است که روانگردان‌هایی مانند سیلوسایبین باعث افزایش اتصال آن‌ها به مغز شده و به این پیام‌ها اجازه می‌دهند تا راحت‌تر از قبل ارسال شوند.

برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده از یک یا دو دوز سیلوسایبین در یک محیط درمانی، می‌تواند تفاوت قابل توجه و طولانی مدتی را برای مبتلایان به اختلالات افسردگی مقاوم به درمان ایجاد کند.

سیپریک می‌گوید که قارچ‌های جادویی گزینه‌های بیشتری را در اختیار پزشکانی که به دنبال روش‌های مناسب برای درمان بیماران هستند، قرار می‌دهد.

او توضیح می‌دهد:

«سیلوسایبین فرصت متفاوتی را به پزشکان ارائه می‌دهد. آن‌ها در جعبه ابزار خود به ابزارهای زیادی نیاز دارند و این ماده ابزار جدیدی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.»

شرکت Optimi قارچ‌های غیر قانونی و کنترل نشده را نیز پرورش می‌دهد، اما تمرکز اصلی آن پرورش انواع روانگردان‌های مناسب برای استفاده‌های پزشکی و تحقیقاتی است.

«همه افراد به دنبال توسعه دارویی‌هایی هستند که برای مردم کاربردی باشد، ما نیز این قارچ‌ها را برای آن‌ها پرورش می‌دهیم.»

در حال حاضر این شرکت برای آزمایش بالینی محصولات سیلوسایبین و مزایای درمانی بالقوه آن، با برنامه شتاب دهنده کارآزمایی بالینی IMPACT در دانشگاه کلگری، قرارداد و توافقنامه‌ای را امضا کرده است.

اواخر ژوئن، این شرکت اعلام کرد که با یک گروه کلینیکی مستقر در کلگری همکاری کرده تا قارچ‌های جادویی را برای روش‌های درمانی مبتنی بر روان‌گردان‌ها به آن‌ها عرضه کند و این مشروط بر این خواهد بود که بیماران از طریق طرح دسترسی ویژه (SAP) تائید شوند.

در هر ماه حدود ۲ هزار کیلوگرم سیلوسایبین خشک تولید می‌شود.

در حال حاضر این شرکت با محققان کانادایی همکاری می‌کند. و هدف آن‌ها این است که در نهایت قارچ‌های جادویی خود را در سطح جهانی در اختیار مردم قرار دهند.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز