دنیا اسدالله، خبرنگار و حقوقدان : طالبان از اسلام سوء تعبیر کرده اند

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 15:22

دنیا اسدالله را میتوان از مهاجران تازۀ افغانستان تلقی کرد. او بعد از به قدرت رسیدن طالبان کشور را ترک کرد و در حال حاضر در شرق فرانسه زندگی میکند. او میگوید که مشکلات پیش از اینکه وارد فرانسه شود زیاد بود، ولی حالا مشکل زیادی برای او نیست، ولی کسانی که با قاچاقچیان آمده اند، اینجا هم مشکلات فراوان دارند. 

سقوط افغانستان و برگشت طالبان را «دنیا» یک تراژیدی تلقی میکند، که با این برگشت، همه امیدهای مردم در یک لحظه برباد شد. طالبان شروع به خشونت و انتقام جویی کردند و مردم مجبور بودند راه فرار را پیش گیرند. کسانیکه عضو نیروهای نظامی یا قضائیه بودند، بیشتر از دیگران در خطر پیگرد قرار داشتند. فضا از هر طرف بالای مردم تنگ شده بود.

فعالان جامعۀ مدنی و همه اشخاص مفید در همان روز های اول مورد تعقیب قرار گرفتند. تعدادی از مبارزان همان روزهای اول مفقود شدند. تعدادی از خانم های فعال مدنی، که در همان آغاز وارد مبارزه شده بودند، مورد پیگرد قرار گرفتند. طالبان دنبال آنان به خانه های شان رفتند و تعدادی را دستگیر کردند. بعضی ها را رها کردند و بعضی از آنان تا هنوز هم دوباره پیدا نشده اند. هنوز معلوم نیست که آنان کجا هستند. آیا زنده هستند یا نه ؟ فعالان سیاسی در همان زمان یک مقدار دادخواهی کردند ولی جایی را نگرفت. 

در شرح بد رفتاری های طالبان خانم دنیا اسد الله میگوید که تعریف طالب به عنوان یک گروهی که آمده اند و به قدرت رسیده اند، در هیچ نظامی نمی گنجد. این طرز عمل آنان با اسلام هم مطابقت ندارد. بستن در های مکاتب اسلامی نیست. در کشورهای اسلامی خانم ها کار میکنند، مکتب میروند، حتی در کشورهای که زبان آنان عربی است و قران را بهتر از ما میتوانند بفهمند، هم، سخت گیری ها با زنان در این حد نیست.

از نظر سیاسی هم زن ستیزی طالبان درست نیست چون این کار باعث میشود که هیچ حکومتی آنان را به رسمیت نشناسد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز